• Lottis82

Svart kostym, vit skjorta och svart slips?

Jag kan absolut ingenting om vad som är passande gällande kläder i olika samanhang, utan tänker mest på vad jag tycker är snyggt.

Jag hade tänkt att min blivande man skulle ha svart kostym, vit sjorta och svart slips.

När jag nämnde det för min mor, tyckte hon att det var opassande och passade bättre vid begravning.

Vad tycker ni? och finns det någon speciell "kod" för vad brudgummen brukar ha för färger?

• Svar på tråden Svart kostym, vit skjorta och svart slips?
  • GladaEmma

Får nog hålla med din mor, svart slips är lite begravning för mig oxå. Varför inte svart fluga? Eller om du ska ha någon färg i din klänning så kan han ju ha samma färg på sin slips?

• Neri05

tycker inte det är begravning! hur snyggt som helst! vi har svartvit färgtema på vårat bröllop o min sambo kmr ha svart kostym,vit skjort o svart slips! snyggt o stilrent :) kör på det,det tycker jag absolut.

• Liwa76

Tycker också att svart slipe utstrålar begravning. Har nog faktiskt aldrig sett en man bära helsvart slips vid något annat sammanhang.

• Nufsan

Därifrån jag kommer så har man vit slips på begravning, jag hade också tänkt att min sambo skulle vara klädd som du beskrev, men funderar på om han ska ha en rosa skjorta ist, som går i samma ton som brudbuketten.

• Hofsan

Så här säger etiketten om slips på begravning:

Far, son, bror, far- och morförälder, svåger, svärfar, måg och syskons söner har vit slips till vit skjorta. Övriga manliga gäster, med undantag av de som utsetts att eventuellt bära kista, har svart slips.

• MrsDilley

Min man ska ha svart kostym vit skjorta och vit slips. Marshalkarna ska ha lika fast med svart slips.
    Gästerna ser väl att det är ett bröllop de är på och inte en begravning så jag bryr mig inte, jag tycker att det kommer bli jätte snyggt!
    Jag tycker att han kan ha det om du vill.

• LloveC

Jag tycker också att svart slips utstrålar begravning tyvärr.
    Välj heller en grå i sånt fall om man nu inte gillar en färgad.

• puffenwilma

eller varför inte en svartslips med lite mönster i, kanske paisley, då blir det lite mindre begravning.

• MrsDilley

Ja med lite mönster kanske, men vad säger etikettboken om svart och vit slips på bröllop? Jag vet vad det står om begravning men det måste väl inte betyda att man inte "får" ha det på bröllop? eller har jag fattat helt fel?

puffenwilma skrev 2008-02-14 16:45:24 följande:
    eller varför inte en svartslips med lite mönster i, kanske paisley, då blir det lite mindre begravning.
  • anne på grönkulla

Får o får, visst får man - det finns ingen etikettpolis som kommer o tar en. Men vill man ge folk intrycket av begravning? Traditionen i Sverige att bröllop bryter sorg är stark.

• Liwa76

Det finns säkert ingen regel om att man inte "får" ha det på bröllop. Jag skulle dock känna att det vore konstigt, eftersom många av gästerna antagligen skulle reagera på det och förknippa det med begravning.

• MrsDilley

Men tänker man vekligen så? Jag menar att gästerna kommer titta på oss och tänka begravning? Jag tror att min brudklänning kommer skrika bröllop...
    Men jag förstår vad du menar.
    Min man var bestman på ett bröllop och de hade alla svart slips, jag tycker det är jätte snyggt. Men det var ju i usa.
    Jag vill ju inte att alla ska tycka att vi är begravningsklädda på bröllopet.
    hmm.. vad svårt det blev nu

Liwa76 skrev 2008-02-14 16:53:55 följande:
    Det finns säkert ingen regel om att man inte "får" ha det på bröllop. Jag skulle dock känna att det vore konstigt, eftersom många av gästerna antagligen skulle reagera på det och förknippa det med begravning.
  • grabbarna

det är närmast sörjande som har vit slips de andra ska ha svarta...

och nog tycker jag att det är finare om brudgummen har en färgad slips istället för en svart.

Nufsan skrev 2008-02-14 15:38:51 följande:
    Därifrån jag kommer så har man vit slips på begravning, jag hade också tänkt att min sambo skulle vara klädd som du beskrev, men funderar på om han ska ha en rosa skjorta ist, som går i samma ton som brudbuketten.
  • grabbarna

såg dock en fin svart slips igår med lite mönster i det svarta och med lite vitt i också jättesnygg..så vill man inte ha färg kanske det vore ett altenativ men samtidigt är det huvudsaken att man trivs själv

• Lottis82

Tack för alla synpunkter:)
    Jag får nog ta och fundera lite till...
    Min blivande vill helst inte ha någon mönstrad eller färgad slips. Han vill ha svart, vit eller endast den vita skjortan med en knapp öppen, så vi får nog fundera lite till.

• Maciebrud

Vi var på bröllopsmässa i helgen och jag har FÖR mig att den ena killen hade en svart kostym med svart brodyr på och svart väst + slips. Det var i vilket fall Skitsnyggt!!
    Det är väl ingen som tänker begravning på ett bröllop? Han kan ju dessutom ha en blomma i kavajen så det blir liiite färg.

• Lottis82

Ja, han ska ha en röd ros i kavajen med lite grönt i, så det blir iallafall inte helt svart och vitt:)

• Strawberryhoney

Min m2b skall ha svart slips och en slipsnål.

Min pappa hade svart slipås + slipsnål då han gifte sig med min mamma.
    Slips som slips bara man känner sig snygg.
    Vem tänker på död när man har glädjefest

Svar på tråden Svart kostym, vit skjorta och svart slips?