Efternamnsproblem
Låter som en krånglig historia när man ska byta namn...jag vet inte om jag vill heta min sambos efteramn, känns inte som att det är jag. Nån som har ett bra tips, blir ju jobbigt sen om man får barn och har olika namn eller?
Låter som en krånglig historia när man ska byta namn...jag vet inte om jag vill heta min sambos efteramn, känns inte som att det är jag. Nån som har ett bra tips, blir ju jobbigt sen om man får barn och har olika namn eller?
Jag kommer ha båda efternamnen, dels för jag är sista i vår generation med mitt och hans är vanligt. Mitt har bara 4 i sverige och jag då den sista Barnen får väl sin fars efternamn om man är gifta automatiskt men sin mors om man är ogift.
nähä-varför är det jobbigt??
Vi har varit ofifta LÄNGE har fått 3 barn-de har fått pappans namn! så jag är ensam att heta mitt namn.
NU då vi snart ska gifta oss så tar jag hans trista! sson namn,men har kvar mitt ovanligare namn som "mellannamn".
Det kan man göra,eller helt enkelt ha kvar att du heter ditt o han sitt,barnen kan ha vilket namn som sen!!
ja,barnen får mammans namn om man är ogift,men det ändrar man lätt,då man skriver på gemensamvårdnadpapper mm,så socialen vilket alla måste om man får barn ogift.......
Jag kanske helt enkelt ska skippa hans efternamn och köra på mina, jag har nämligen redan två efternamn (eller rättare sagt ett mellannamn och ett efternamn) efter att min mamma gifte om sig när jag var yngre. Vill gära behålla mitt riktiga efternamn och min sambo som inte är ifrån Sverige sätter stort värde i sitt namn. Jag kan tycka det är konstigt att det är tjejen som förväntas anpassa sitt namn och inte killen, han skulle ju inte ens tänkta tanken på att vilja byta...trots att han är en s.k. "modern" kille som inte är rädd för att leva i ett jämlikt förhållande...
Han kan ju ta ditt namn t.ex.?
Om föräldrarna har gemensamt efternamn fr barnen det namnet. Har föräldrarna olika efternamn får barnet det namn som tidigare gemensamma barn har fått. Är det första barnet får man själv anmäla till skatteverket vilket efternamn barnet skall få (om man har olika alltså) och gör man inte det inom 3 månader får barnet _mammans_ efternamn!
Eller så kan ni försöka få igenom ett helt nytt efternamn? En gammal kollega till mig var från Gårdsstånga och hans tjej var från Örnsköldsvik och de heter nu Gårdsvik =)
Han vill inte ha mitt efternamn och jag vill inte ha hans. Eftersom han har ett utländskt efternamn känns det inte som att det ..hmm hur ska jag förklara...representerar mig som är svensk, om ni förstår hur jag menar?!
Varken han eller jag vill byta till den andres namn. Ev tar vi ett eget när vi kommit på nåt bra, kommer alltså inte byta till bröllopet. Varför byta "bara för att det ska vara så"?
detta problem har inte vi =)
vi har redan likadant =)
carinokenneth-så ni har redan samma efternamn!?
lika bra det .Men det går ju ta ett till ändå,o heta typ carin Larsson Larsson !! ett "mellannamn" o ett efternamn.
haha...
hehe ja just det =)
nä det får räcka gott med ett =)
Tackar för era inlägg, det blir nog till att behålla mitt eget namn
För mig känns det självklart att vi ska ha samma efternamn och vi kommer att ta hans.
Men det finns ju de som tar ett helt nytt efternamn. Annars dunkar det ju faktiskt bra om man har varsitt efternamn också, det avgör man ju själv