• Sokkerkakan

Mellannamn, Efternamn, barns efternamn?

Jag har en fråga om efternamn, vilket jag har förstått är väldigt krångligt. Jag och min m2B har bestämt att vi båda vill ha hans efternamn som efternamn och ta mitt väldigt ovanliga utländska efternamn som mellannamn. Vi vill då alltså att även framtida barn ska ha samma uppsättning av mellannamn - efternamn.

Är detta inte ens möjligt eller finns det kryphål?

Ni som har mellannamn+efternamn, skulle ni rekommendera det eller ska jag skrota idén?

• Svar på tråden Mellannamn, Efternamn, barns efternamn?
  • anne på grönkulla

Jag tror som jag skrev i den andra tråden att det är svårt att få till den uppsättningen för barnen. Kryphål, ja, men sen kan ni inte ge kombinationen vidare. Behåll varsitt namn som efternamn (ev att den ena har den andres som mellannamn) och ge barnen kombinationen - säger jag.

• Nessan

Eftersom det rör sig just om ett kryphål för att få till kombinationen att båda parterna har samma mellannamn OCH efternamn så finns det inte möjlighet att föra vidare samma kombination till barnen, eftersom det inte är tänkt att det ska funka så.

Vill att alla i familjen ska heta precis samma får ni vänta med eventuella byten tills alla barn är födda. Eller så försöker ni nu komma överens om vilket som ska vara ert (och då även kommande barns) efternamn.

• Sokkerkakan

Ok, tack för era svar! Jag får nog känna mig besegrad.. det var det här jag ändå misstänkte från början, även fast min sambo inte kunde tänka sig att det skulle va problem. Men tack för era svar!

Svar på tråden Mellannamn, Efternamn, barns efternamn?