• Niccisen

Tjafs bland tärnorna.

Vi har bestämt oss för att ha giftermål och dop kombinerat och genast blev det en massa tjafs bland mina tjejkompisar. Speciellt med den tjej som jag känt längst. Berättade idag att vi bestämt datum och hennes kommentar då var att : Ja väljer du nån annan till gudmor så måste jag få vara tärna, annars kommer jag inte.

Det gjorde mig irriterad så jag sa att jag inte var säker på att jag ville ha några tärnor, sa dock inte varför. Men så sa jag att då var det hennes beslut i såfall...

Att vara brudtärna eller gudmor är väl inget man tjatar sig till?

Vi har känt varandra i 20 år, men i många fall umgås jag hellre med mina två bästisar. Det är aldrig lika tjafsigt och allting blir mkt lättsammare. Men bara för att vi känt varandra så känner jag mig nästan tvungen...

Till saken hör att vi valt att ha ett litet bröllop, vi kommer max bli 60 personer.

Kände mig så glad för att vi bokat kyrka och nu känns det bara åt skogen med alltihop..Men det kanske är graviditetshormonerna?

• Svar på tråden Tjafs bland tärnorna.
  • carin1983

Jag tycker inte du ska känna dig tvungen till någonting. Att bli bjuden på bröllop är en ära ingenting som är självlart. Om hon ställer sådanna krav på dig så tycker inte jag att hon förtjänar att komma på bröllopet i vilket fall. Stå på dig...det är faktiskt inte hennes dag och inte hennes ord som gäller.
    Säg till henne hur du har tänkt ha det och att hon sedan för göra som hon vill.
    Lycka till

• sowa65

grattis till magen!!!

och grattis till goda insikter. klart man ska välja tärna utifrån sina egna tankar och känslor. min tärna är den som jag kännt kortast tid av alla mina vänner. jag väljer henne för att jag tycker det känns bra. hon kommer vara kanon att ha som stöd och hjälp. min andra väninna ammar och kommer ha en del annat att göra närmaste tiden med ny lite bebis. min tredje väninna som jag känt längst, bor 15 mil iväg och kommer inte kunna vara mig lika behjälplig under planeringstiden. jag tycker du ska välja, fråga och bestämma. fram tills dess kan man enkelt svara att jag är inte klar med mina tankar och beslut ifrågan ännu. hot tyder ju bara på att vänskapen inte bygger på respekt för dina önskemål. bara för att man inte blir "vald" betyder ju inte att man har ett sämre värde....

• PennyJenny

Ja jösses säger jag bara. Det finns så gott om folk med så mycket konstiga idér och uppfattningar att hälften vore nog. Att sägen en sådan sak, är korkat och ogenomtänkt tycker jag. Att få vara tärna eller bli utsedd till gudmor är en ära, ett uppdrag eller livsuppgift som man får, inte något som man har rätt till.

Du väljer själv vem/vilka och om du ska ha tränor/gudmödrar till ditt barn. Om hon har synpunkter på det får hon hålla dem för sig själv. Tyvärr gör hon väl kanske inte det med tanke på att hon sa som hon gjorde från början. Om hon kommenterar så säg bara att du har gjort dina val och du inte har lust att gå in i detalj på varför utan att de känns bra för er. Säg det bara vänligt och utan hård ton.

• Saxiquine

Det är ju en sådan fråga man skall bli hedrad över att få - inget att tjata sig till eller sura över om man inte får frågan.
    dessutom att bli gudmor/far är ju ett ganska stort ansvar egentligen.

• Niccisen

Tack för svaren.
    Har pratat lite med henne idag och då menar hon på att så menade hon ju aldrig. Klart hon kommer, om hon nu är bjuden. *suck*
    Det tråkiga är att hon är svår att ha att göra med jämt. På alla fester och allt annat man har så blir det dålig stämning, just för att hon är med. Mina andra tjejkompisar kommer jättebra överens, men hon hälsar knappt på dem.

• lycklig78

Vad tråkigt det är med sådana kommentarer! Det skapar en massa grubbleri i onödan. Jag ångrar faktiskt att jag valde tärnor. Det hade varit mycket enklare utan + att man kunde lagt den kostnaden på andra saker.

• carin1983

Jag tycker det låter som att hon inte är sådär super sympatisk. Varför bjuder du henne om hon brukar förstöra fester?
    Jag bjöd inte min äldsta vän, hon har grymt svårt att glädja sig för andra och hittar bara en massa att trycka ner och klaga på. Jag struntade helt enkelt i henne. Vet att detta är slutet på vår vänskap men känner att hon inte förtjänar att vara där.

Svar på tråden Tjafs bland tärnorna.