Tärnans tal.
Hej!
Jag ska vara tärna på min goda väns bröllop. Nu undrar jag om någon kan ge tips på vad en tärnas tal ska innehålla?
Hej!
Jag ska vara tärna på min goda väns bröllop. Nu undrar jag om någon kan ge tips på vad en tärnas tal ska innehålla?
Ska och ska, det kan nog vara vad som helst som passar för just det brudparet och tärnans relation till dem.
Men nåt från tärnans och brudens gemensamma historia, nåt de upplevt tillsammans eller så kan man ju berätta om, och givetvis avsluta med lyckönskningar till paret!
Ja duu,, det viktigaste är att det är personligt cok skrivet från ditt hjärta
Saker du kan ta med:
* Hur ni träffades och hur mycket hon betyder för dig?
* Varför du tycker att brudparet passar ihop?
* Hur du tror att deras liv ser ut om 10 år?
* Lyckönskningar och någon fin kärleksdikt??
Allt beror på hur du vill ha talet, men jag hade uppskattat ett tal från hjärtat väldigt mycket.
Jag var inte tärna eller ens bjuden till en av mina barndomsvânners bröllop men jag skickade ett litet tal som telegram. Jag tog med 4-5 anekdoter fran var uppvâxt tillsammans (inget pinsamt bara lite kul) som skulle symbolisera hennes personlighetssidor (äventyrlig, intelligent etc) skrivet med glimten i ögat. Jag avslutade sedan med att jag hoppades att brudgummen visst vilken tur han hade och lyckönskning.
Tack för svaren. Det blev liksom bara lite hjärnsläpp så det var bra att få tips. Jag har inte tidigare hållit tal på bröllop, men jag är en känslig person så jag hoppas att rösten håller...=)
Det fixar du lätt, speciellt när det är en nära vän och du känner dem. Lycka till nu
Min hederstarnas tal gick ungefar sahar:
Jag traffade Diana forsta gangen nar vi jobbade ihop pa biblioteket pa Universitet. Vi fann att vi delade manga intressen och blev snart nara vanner. Nagot som alltid var uppenbart var hur innerligt Diana ville gifta sig med Aaron. Sedan, en eftermiddag i Oktober 2005 kom hon till jobbet, och hennes leende stralade ikapp med den skimrande ringen pa hennes finger. Sa nu, elva manader och fyra eller fem par brollops skor senare star vi har...
Det var sa langt jag horde henne innan jag helt brot ihop
.. är det inte rätt vanligt att tärnan håller talet till mannen? dvs inte till brudgummen, utan till män i allmänhet?? det trodde jag var tradition....???
Jag vet inte vad det gäller traditionen, men vet att tärnan brukar hålla tal till den av dem hon känner mest och sen även till den andra lite
Det där med "talet till kvinnan" och "talet till mannen" har jag aldrig varit med om att det förekommit på ett bröllop (men väl andra fester). På ett bröllop är talen till brudparet.
Jag hade helt hjärnsläpp när jag skrev mitt tärntal så det slutade att jag läste en vacker dikt till min syster och likaså bruden. Den handlade om systerskap så passade perfekt :)
Jag var tärna på min systers bröllop för två år sedan. Jag skrev ett tal som handlade mycket om vår uppväxt och hur fantastisk hon är som syster. Jag hade även med en del om brudgummen som jag känt väldigt länge då min syster och han varit ett par länge, hur det var att träffa honom första gången osv. Talet blev väldigt lyckat och trots att jag skrivit ned stödord behövde jag knappt titta på den en enda gång. Jag var väldigt nervös innan, men väl på plats kom allt från hjärtat och blev naturligt och fint. Fick mycket beröm =) Jag läste även en dikt i kyrkan.