• Smilaforyou

hormoner och akne

Hejsan! Jag undrar om någon vet något om det här med sambandet mellan akne och hormoner?
    Jag har problem med akneutslag och hade tänkt testa hormonpillret/p-pillret Diane, men min läkare sa att det inte var nödvändigt eftersom min mens är normal. Men har verkligen alla som blivit hjälpta av Diane haft utebliven mens? ( jag tycker snarare att jag får mens för Ofta.)
    Och måste all akne beror på förhöjda testosteronvärden? Kan det inte beror på att man har för höga värden östrogen?

• Svar på tråden hormoner och akne
  • Nikajo

Jag har acne på ryggen, och gick och rådfrågade en homeopat. Nu äter jag homeopatmedicin, och smörjer acnen med en mix av tea tree oil och olivolja. Verkar funka. Jag har bara på ryggen dock. Vill bli av med det till bröllopet, då min klänning är bar på ryggen. Lycka till!

• Zozo

Jag FICK acne av p-piller, sa det kan ga lite hur som helst. Var lite föriktig med vad du testar bara.

All acne beror inte pa hormonsvângningar; min gör det men är du säker pa att din gör det?

Det enda andra preparat man föreslog mig (förutom otaliga antibiotikakurer pa manader i strâck) är det var som vârst var Roacutan, men jag tyckte det hade för manga biverkningar för att jag skulle vaga mg pa det..

Om du inte redan gjort det sa ga till hudläkare och fa kollat vad din acne kommer av.

• Smilaforyou

Zozo: Nej, jag har ingen aning om vad min akne beror på, men det vet tyvärr inte någon läkare eller hudläkare heller :(
    Det enda dom säger är att " sånt inte går att ta reda på" och att jag får testa mig fram.

• Honungshumla

Jag har provat så många olika metoder för att bli av med min acne: krämer, hormonpiller, ansiktslipningar etc. Det enda som fungerade var när jag blev remitterad till en hudläkare och fick medicin. Vänta inte med att skaffa hjälp utan gå till läkaren och be om en remiss!
    Lycka till

• Melis

Jag fick acne av mina p piller och p stav men sedan talade jag med barnmorskan och hon skev ut några andra som har mindre av de hormoner som ger acne.

• limevihreä

Helt plötsligt i 20-års åldern fick jag ansiktet fullt av acne. Det hände mycket i mitt liv just då, flytta hemifrån, slut med pojkvännen o.s.v. Ingen aning vad det hela berodde på men jag fick nog och sökte mig till en hudläkare och han sa att det var absolut acne och att det inte kommer att försvinna utan kortson eller Roacutan. Roacutan har biverkningar och man måste kolla levervärdena med jämna mellansrum och absolut inte bli gravid under behandlingen men den är effektiv. Acne försvann och inga problem sen dess.

• Tiddly

Jag har ätit Diane under lång tid för min akne. Det fungerar hur bra som helst, jag blev helt av med finnarna. Det enda problemet för mig har varit att jag fått tillbaka aknen när jag slutat, och det med besked. Så nu ska jag börja om för tredje gången efter ett uppehåll på 3 månader för jag står inte ut, får både finnar i ansiktet och på ryggen.
    Jag undrar, om man nu har för hög halt testosteron, vad beror det på? Jag åt inte p-piller när min akne kom i 25-års åldern.

• Tiddly

Och förresten, jag hade inga problem med mensen, den har alltid fungerat normalt. Däremot tränade jag mycket och var väldigt smal när aknen kom men det är jag inte nu och den kom ända tillbaka.

Svar på tråden hormoner och akne