• Therece

Påse till ris?

Vad har ni för påse till ris? Liten cellofanpåse? Är de inte för stora de man kan beställa på nätet till godis mm?? Tänkte använda vanligt grötris, har hört att det funkar utmärkt istället för att beställa specialris.. Erfarenhet någon??
    Tack!

• Svar på tråden Påse till ris?
  • Nalle Puh 40

Tycker du ska ta såpbubblor, fåglarna äter riset annars och det sväller i magen på dem så att de dör...

• starchick

det där med fåglarna är inte sant, det är en myt!!

• ElinJonas

Det är en myt att fåglarna att dör......
    Jag ska ha vanligt matris, och jag har gjort egna små påsar i ett tunnt tyg, finns en bild i mitt galleri

• starchick

Detta kan man läsa under riskastning här på BT.

Dör fåglarna?
    Det diskuteras ofta huruvida ris är farligt för fåglarna eller ej. Steve Dahlfors på Sveriges Ornitologiska Förening säger följande: Jag skulle vilja säga att det inte finns någon risk över huvud taget för fåglarna att äta ris.

Det finns inget fall där en fågel har dött av uppsvällt ris i magen.
    I många länder finns det småfåglar som lever på ris och dessa fåglar tar naturligtvis inte skada av riset. Man kan vidare konstatera, att ris sväller när det kokas, men i ljummet vatten sväller det inte mer än andra sorters spannmål gör. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är dessutom starka och bryter ner riset mycket snabbt.
    Så pratet om ris och döda fåglar en myt, en myt som tydligen är svår att ta död på.

Risförbud
    Vissa kyrkor har risförbud, men oftast inte med fåglarna i åtanke. Om det är risförbud så är skälet ofta att det blir skräpigt och då avser även förbudet konfetti.

• 222

Vill bara påpeka att det där med att riset sväller i magen och dödar fåglarna troligen är en myt påkommen av någon påhittig person som ville tjäna pengar! Ta en titt på nedanstående hemsida och döm själva...

www.faktoider.nu/ris.html

• 222

Kan också säga att jag köpte cellofan på rulle och använde en assiett som mått för att klippa runda bitar... Dessa ska jag sedan fylla med ris av något slag och knyta ihop med något trevligt snöre / band.

• Nalle Puh 40

Va bra, då behöver jag inte tänka mer på det eftersom jag är en sann djurvän...

• Quicksand

Hej

Kyrkan som vi ska gifta oss i sa att man enligt gammal sed ska kasta senapsfrön istället för ris, för senapsfrön betyder tur...
    bara ett litet tips...

• Ann242

Vi kastade fågelfrön... Men så var det mitt i vintern och fåglarna var hungriga också! Vi körde med ett genomskinligt tyg. Kommer inte på vad det heter just nu, men det gick jättesmidigt!

Svar på tråden Påse till ris?