Viktiga papper
Har inte riktigt koll på läget men är det några "viktiga papper" som man måste fylla i och ha koll på innan man gifter sig?
Har inte riktigt koll på läget men är det några "viktiga papper" som man måste fylla i och ha koll på innan man gifter sig?
Hindersprövningen måste fixas och det är giltig i 4 månader, evt papper för efternamnändring (behövs inte om du ska ta makens namn eller han tar din)
jag tror man behöver skicka in namn ändring även om man tar mannens efternamn... står om det på blanketten...
Japp, hindersprövning måste ni ha som intygar att ni
*inte är släkt i rätt upp- eller nedstigande led
*inte redan är gifta/ingått partnerskap med någon
*över 18 år gammal
Om någon av er dessutom skall ändra efternamn skall en blankett om detta fyllas i och lämnas till Skatteverket (tillsammans med hindersprövningen.)
det här med namnändring, får man tillbaka nåt papper på det om att det är godkännt eller nåt liknande?
Efter vigseln (en till två veckor oftast) får man hem ett papper om ändrade uppgifter i folkbokföringsregistret.
Ang. godkännandet - det står ni själva för. Om du tex ska ta din mans namn måste han godkänna det genom att skriva under på efternamnsblanketten där ni fyllt i att ni båda vill heta hans namn efter vigseln.
om man ska vigas på annan ort än sin hemkommun ska man även ha en vigselblankett fårn sin hemförsamling.
avil: är du säker? för vi gifter oss i en annan kommun och det nämde de aldrig något om även fast jag frågade.
När gifte ni er då?? Till mig har de sagt det!!
nästa år, men gud va konstigt för jag frågade specifikt är det något annat papper än hindersprövningen? nej sa de... får ringa igen och kolla...
Vi hade inte heller nån särskild blankett fast att vi gifte oss på annan ort. Jag tror att det var ngt kyrkan krävde förr (och i vissa fall även idag) men med teknikens framgångar kan de numera ta fram dessa papper själva i vilken församling som helst om jag förstått det rätt. Fråga i prästtråden, jag tror denna fråga har varit uppe förr...