• Princess Nightingale

OT -Vattenskada och forsakring

Kopplingen till vatteninforslet for var diskmaskin har tydligen lackt hemma hos oss och skadat koksskapen for grannen vi har under oss.
    Sjalvklart har vi hemforsakring men vad hander? Kan de saga att de inte ersatter skadan och i sa fall varfor. Vad brukar sjalvrisken vara? Finns det en sjalvrisk vid sanna olyckor?

Kanner mig orolig bara.

• Svar på tråden OT -Vattenskada och forsakring
  • bumblebee jonis

Är inte säker men tror lite att det beror på vem som kopplat in diskmaskinen. Är det en fackman så tror jag att de flesta försäkringar brukar täcka men om jag inte minns helt fel så är det inte alltid de gör det om man installerat den själv. Dessutom tror jag att vissa försäkringsbolag "kräver" att man ska ha ett sådant där plastskydd under diskmaskinen...

Är ingen expert så kolla med just ert försäkringsbolag vadsom gäller.

Lycka till!

• Princess Nightingale

bumblebee jonis>

Ja, under diskmaskinen har vi ett plastskydd men det ar inte dar det har lackt, utan under diskbanken.

• be happy

Har ni en av och påstängnings kran på kranen på diskbänken? Har den varit avstängd? Om den inte har varit avstängd så kan försäkringsbolagen vara sura på det... Finns ej någon sådan kran så är det nog den som installerat maskinen utan en sån av och påstängningskran som åker på det... jag vet inte så noga, men vet att det hänger ihop med kranen där och försäkringarna och att rörmockare inte gärna installerar diskmaskiner utan vattenavstängning...

• Princess Nightingale

be happy:
    Det finns sadan kran, men det gjorde det inte for forra hyresgasten heller ju.

• MrsFellerA

Rent generellt.

En skada på egna saker/egendom ska alltid täckas av den egna försäkringen. I detta fallet gissar jag på att din grannes försäkring ska täcka hans skada, även om det inte är han som orsakat den. Sedan är det så att hemförsäkringar har en sk. ansvarsförsäkring. Denna försäkring innebär att hans försäkringsbolag i efterhand kan gå in och kräva ditt försäkringsbolag/din försäkring på de pengar som utbetalats, om nu ansvaret kan läggas på er. Om inte så är det en olycka och då ska hans försäkring stå för kostnaden.

Lättast är att du ringer ditt försäkringsbolag och förklarar situationen - de kommer att kunna svara på allt. Det är ju en liten djungel det här med försäkringar...

• LT2B

Bor ni i bostadsrättsförening? Isf så måste ni ha en tillägsförsäkring som heter typ Bostadsrätt+ eller nått beroende på vilket försäkringsbolag ni har. Ert försäkringsbolag är endast skyldiga att ersätta skadan på ert "hem" dvs i er lägenhet. Vill inte skrämma upp er och med största sannolikhet har ni redan den tillägsförsäkringen. Man brukar få frågan när man tecknar försäkring men den ingår inte i vanliga försökringen. Lycka till

• Princess Nightingale

Vi bor i hyreslagenhet och var husvard har inte kontaktat oss annu. Kanske ar det sa att vattenlackan hos grannen "bara" kommer att torkas ut med en sadan dar torkapparat. *haller tummarna*

Svar på tråden OT -Vattenskada och forsakring