• dragonesse

Skaffa ett helt nytt efternamn?

Just som jag börjar vinna över min m2b till att ta mitt efternamn kommer han med förslaget att vi tar ett helt nytt efternamn! Suck! Vi har dock hittat ett vi gillar, och min fråga är nu, hur går man tillväga? Vad kostar det och hur lång tid tar det? Var "söker" man om tillstånd till det nya namnet? Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Skaffa ett helt nytt efternamn?
  • anne på grönkulla

Läs här på patent- och registreringsverkets sida om namnärenden:

www.prv.se/Personnamn/

De har hand om alla namnärenden som inte är så enkla att de är en folkbokföringsfråga (dvs byta till ett namn man har rätt att ta) utan där man t ex vill skaffa sig rätten till ett nytt namn.

• Tirus

Hej!

Vi har ansökt om ett helt nytt efternamn . Bara för att vi inte ville vänta till efter bröllopet kostade det 3000 kr. Annars kostar den 1500 kr.

• Vi2alltid

om ni kommer på ett som ni gillar är det smart att söka på eniro om det redan finns i sverige, ibland kan det finnas med annan stavning tex, och då godkänns det inte. Om det inte finns redan så kan man ansöka att EN av er tar namnet, det kostar då 1500. Sen får den andra ta det kostnadsfritt när ni gifter er.

Man kan söka upp till tre namn, och det är smart att göra det, för om namnet inte godkänns så kostar det ändå 1500 och ni får göra en ny ansökan.
    Tänk oxå på att det tar tid! räkna med minst 2 månader!
    mvh maria

• dragonesse

Jag har sökt på Eniro och ingen har namnet. Dock verkar det finnas två personer som har ett snarliktnamn. De heter XXXXXXXX medan vi vill heta XXXeXXXXX. Till exempel (tar ett annat namn nu): De heter Svanskog, men vi vill heta Svaneskog. Tror du att det är för snarlikt?

• Vi2alltid

risken finns... jag vet att vi blev föreslagna ett liknande namn som hade ytterligare TVÅ bokstäver.... men på www.prv.se finns ett nummer att ringa och de är jättetrevliga att prata med (tyckte jag)

• Bluerose

Vet att man inte får ta namn som slutar på son om det inte finns i släkten

• Nessan

På eniro finns inte alla namn (även om väldigt många finns där, men alla har inte ett telenummer, eller vill inte skylta med det på internet). Sök på SCB:s namnstatistik först, de tar sina uppgifter från folkbokföringen, men finns det färre än 4 personer med ett visst efternamn visas det inte av integritetsskäl.

*Hur går man tillväga?
    Ni kommer på ett (eller trealternativa) namn som ni kan tänka er heta, fyller i de blanketter som anvisas till på PRV och betalar avgiften för handläggnigen till dem.

*Vad kostar det och hur lång tid tar det?
    Avgiften är 1500:- för ensamsökande eller ett gift par. Innan ni gifter er kan alltså bara en av er ta namnet, väntar ni till efter vigseln kan ni båda ta namnet. I båda fallen kostar det alltså 1500:-. Skillnaden blir vem som får störst juridisk rättighet till namnet. Om en av er tar det innan vigseln har denne t.ex. också rätt att föra det nya namnet vidare till en ny familj efter en skiljsmässa, vilket inte den andre som "bara" fick namnet genom äktenskapet har.
    Handläggningstiden för ett efternamnsärende är f.n. 3-4 veckor. Efter denna tid får ni ett Ja eller Nej. Därefter skall namnet publiceras så de som ev. har invändningar mot ett godkännande av namnet (tycker det är för likt sitt eget tex) har tid att protestera. Detta förlänger handläggningen med ca 5 veckor.

Ang. tillägg av ett "e" och liknande i efternamn är det vanligt att såna ansökningar avslås då det oftast låter som samma namn om man uttalar det. (Men det finns undantag, såklart.) Tillägg av bara ett "h" kan därför också bli svårt. (Granskog till Grahnskog) Sen finns ju fler typer av hinder än att det liknar nån annas namn (tex att det är ett varumärke, inte har efternamnskaraktär mm) men det finns mer info om på prv.se
    Har ni svårt att komma på namn har PRV en databas med namnförslag: www.prv.se/NAMTWeb/default.jsp

Bluerose: Det stämmer att du inte bara kan ta ett namn som slutar på sson hur som helst (även om många tror att det är fritt fram för att de är så vanliga). Man måste ha nån släktkoppling el. dyl. till namnet. Däremot kan du ju skapa ett sson-namn av din pappas namn. (Eller -dotter av din mammas namn)

• starchick

Men vi har fått svaret att om vi väntar tills efter bröllopet kostar det 3000 kr???? Alltså 1500 kr per/person. Om min m2b byter innan så får jag det automatiskt när vi gifter oss eftersom vi ska ha hans namn. Hur går det ihop?

Tirus skrev 2008-03-06 19:16:16 följande:
    Hej!Vi har ansökt om ett helt nytt efternamn . Bara för att vi inte ville vänta till efter bröllopet kostade det 3000 kr. Annars kostar den 1500 kr.
  • Nessan

starchick - vad för typ av efternman ska ni ta? Ett nybildat eller?

Här står iaf att det kostar 1500:- för ensamsökande eller en familj (Med familj avser vi på PRV makar eller registrerade partners.)
    prv.se/Personnamn/Avgifter/

• Vi2alltid

Starchick: Det stämmer att det kostar 1500 för ensamsökande, ni KAN ju ansöka om det båda två och betala 3000, men även de på prv rekommenderar ju att bara en av er söker namnet för att det ska bli billigare. Eftersom den andra får namnet sen när ni gifter er - då ansöker ni bara hos skattmyndigheten att du vill ha det namn som din man redan har (eftersom han tog det före bröllopet)
    det står lite luddigt på hemsidan därför ringde jag direkt och frågade hur det var.

• dragonesse

Nessan: Tack för tipset, men jag har redan kollat i SCB:s namnsök och även på Birthday.se som också visar vissa namn som inte kommer upp på Eniro. Det verkar som om det finns två personer som har det namnet vi vill ha, fast utan e i mitten. Vi hittade det när vi kollade på prv:s namnförslag. Vi får se om vi söker, eller om han rent av tar mitt namn ändå! Han blev lite avskräckt när han hörde vad det kostade, och att man ändå inte är garanterad att få namnet. Så vi får se. Det nya namnet är dock väldigt fint, så det vore kul att få det också. Samtidigt som jag gillar mitt nuvarande namn också. Hmm... Oavsett vilket av dom två det blir så kommer jag vara ensam i Sverige om att heta det!

• yoyoandDave

Jag googlade vårt namn som vi ville ha för det är inte bara i sverige den där patenten gäller.......
    Min kille blev avskräckt och nu tar vi mitt efternamn, hihi

• starchick

Ja precis så

Vi2alltid skrev 2008-03-07 10:48:32 följande:
    Starchick: Det stämmer att det kostar 1500 för ensamsökande, ni KAN ju ansöka om det båda två och betala 3000, men även de på prv rekommenderar ju att bara en av er söker namnet för att det ska bli billigare. Eftersom den andra får namnet sen när ni gifter er - då ansöker ni bara hos skattmyndigheten att du vill ha det namn som din man redan har (eftersom han tog det före bröllopet)det står lite luddigt på hemsidan därför ringde jag direkt och frågade hur det var.
  • helene306

Vi kommer antagligen byta till min farmors flicknamn. Jag får byta innan och sambon får ansöka och ändra efter vigseln. Kostnad 1500:- Vi kan ansöka båda två efter vigseln, skillnad blir det juridiska. Tar jag namnet innan stannar det hos mig. Söker vi efteråt har sambon rätt att föra namnet vidare vid ev skilsmässa. Det är olika hur folk gör men det är vanligt att namn antas innan vigsel av ren formalia och för att "skydda" släktnamn. Detta förklarade en på prv för mig när jag ringde och undrade lite.

starchick skrev 2008-03-07 07:27:48 följande:
    Men vi har fått svaret att om vi väntar tills efter bröllopet kostar det 3000 kr???? Alltså 1500 kr per/person. Om min m2b byter innan så får jag det automatiskt när vi gifter oss eftersom vi ska ha hans namn. Hur går det ihop?
Svar på tråden Skaffa ett helt nytt efternamn?