Inlägg från: matildaochniklas |Visa alla inlägg
  • matildaochniklas

Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?

Om ni vill gifta er och inte tycker att bröllopet i sig är det viktiga så kan ni väl gå ut på någon resturang och käka där alla betalar för sig. Jag tror absolut att det blir en bra dag! Jag är också student och vet hur det känns!

Grattis till förlovningen!

• matildaochniklas

Jag tycker inte att ni behöver vänta med att gifta er! Gör det istället till något som passar eran ekonomi.

• matildaochniklas

Det är ju gratis att gifta sig i kyrkan också!

JohanoCissi skrev 2008-03-06 20:44:24 följande:
    Håller med alla här. Pengar är inget man ber om, mina o johans föräldrar erbjöd sig vilket vi tacksamt tog emot, men det var knappast hela bröllopet. Jag vill inte klanka på dig(för jag förstår att du så gärna vill), men är det inte bättre att vänta tills ekonomin är bättre eftersom du pluggar? Ni kan gifta er i rådhuset och sedan gifta om er med stor fest när det står bättre ställt till?? Lycka till hur ni än gör!!
  • matildaochniklas

Håller med dig helt och hållet! Så bra skrivet! Och jag har inte PMS
    Fröken Figo skrev 2008-03-06 22:58:28 följande:

Men herregud... "barn är inte billiga"?????Det finns ju annat än pengar som styr här i livet. Ska pengar och inkomst bestämma när man ska ha barn också? Visst, livet blir enklare med stålar. Men det finns nåt som heter magkänsla också! Och romantik och kärlek!!! Klart man kan gifta sig med dålig ekonomi! Pengar ska inte styra NÄR man gifter sig heller. Bröllopet får anpassas efter pengarna, man gör det man har råd med helt enkelt. Att gifta sig är gratis, det är festen som kostar. Att göra barn är gratis, det är deras behov som kostar. Men man behöver inte vara prylfixerad där heller. Det finns mkt man kan köpa begagnat. Det finns nyttig och bra mat man kan handla billigt... Jag gillar inte när folk predikar om andras val här i livet. Har två otroligt bra tjejkompisar med urkass ekonomi, den ena pluggar den andra är outbildad låginkomsttagare. De har helt underbara söner och är fantastiska och unga mödrar! Deras energi, engagemang och kärlek känns så mkt mer naturligt för mig än alla snofsigare "senaste modellen barnvagns" dragande 30 + morsor med en sliten blick och en latte i handen i Stockholm. Mammorna i tidig 20 års åldern (som jag känner) uppfostrar sina söner på ett exemplariskt sätt, de har tid för barnen, de orkar. De leker och skrattar med dem och NEJ livet är inte så enkelt men de är inte slavar för pengar...OBS: jag har PMS. Ta inte åt er... men tänk efter på vilket värde pengar har för er egentligen... vilken oproportionerlig roll det har fått...
  • matildaochniklas

Håller med dig! Man har ju ingen aning om hur livet kommer att se ut, vad är det man väntar på? Ännu högre lön? Större hus? Sen när man väl har det så är det nåt annat som fattas.
    Lycka till med bröllop och barn!

Ninnirosa skrev 2008-03-07 08:58:04 följande:
    Tack för att fler inte anser att pengar ska styra. Håller helt med om "magkänsla och kärlek". Är så trött på allt snack om att livet skall vara "välordnat" innan man skaffar barn. Hur kan det vara det viktigaste?Jag anser att ett barn skulle förgylla livet och tillvaron medan vissa tycks anse att det mest är en ekonomisk börda.Vi vet att barn kostar, men man kan faktiskt välja hur mycket det får kosta.Inga fler moralkakaor tack!Livet är för kort för att vänta på rätta ekonomiska tidpunkt. Det känns rätt för oss kärleksmässigt, känslomässigt och åldersmässigt.
  • matildaochniklas

Bra skrivet fröken figo, du har såå rätt!

Svar på tråden Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?