Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?
Fröken Figo skrev 2008-03-07 14:14:42 följande:
Fröken Figo skrev 2008-03-07 14:14:42 följande:
tillägg: vi får gifta oss med den budget vi har, men jag fyller år i april och kommer att "önska mig bidrag till bröllopet" av mina föräldrar, sen får vi se vad det blir, bidrag i form av 500kr, en brudklänning betald, fotograferingen eller något annat. Man ska vara glad för alla bidrag, stora som små!
och min partner fyller oxå år innan bröllopet
Fröken Figo skrev 2008-03-09 15:22:10 följande:
[citat]
Brud 080808:Ja, visst är bröllopet och tiden för den inte nåt helt logiskt utan mer av en känslomässig grej? Jag vill gifta mig NU!!! Kan inte ens tänka mig att vänta ett år till (trots att vi säkert "borde" göra det av ekonomiska skäl)Vad roligt att du har skaffat barn och ändå pluggar. En doktorand jag känner (doktorstjänst är väl nåt mellanting mellan plugg och "riktigt" jobb med extremt dålig lön) rekommenderade att skaffa barn under forskningstiden. Hon har dålig ekonomi men mycket tid och mycket flexibla arbetstider vilket gynnar umgänget med barnen.
Ja jag fick veta att jag var gravid tre dagar innan jag påbörjade min utbildning Du kan ju tänka dig vad jag hade tankarna på den första skolveckan Jag läste en termin och tog sedan ett års studieuppehåll, det var perfekt. Hade aldrig velat plugga och bli förstagångsmamma samtidigt, nej, jag ville ha allt fokus på vårt barn. När jag sedan började plugga igen var sonen nyss fyllda ett. Eftersom jag pluggar på distans har jag relativt få skoldagar och det första året hade vi barnvakt vid de tillfällena och så började sonen förskolan i höstas, 2 år och 1 månad gammal, riktigt skönt. Det fungerar jättebra att plugga och ha småbarn, jag pluggar när han är i förskolan mellan 9-15, men jag kan hämta han tidigare eller vips ta en ledig dag om vi vill hitta på något, man känner sig verkligen flexibel. Ett minus är att man inte har så bra ekonomi som studerande, men det är helt enkelt annat som får nedprioriteras, sonen märker inte av ekonomibekymren, han får alltid det han behöver. Klart att man kanske inte har råd att köpa lite dyrare saker på studs, utan får vänta tills slutet av månaden, men då rör det sig om några veckor.
Jag vill heller inte vänta ett år på bröllop, trots att det vore listigast och mest ekonomiskt. Det blir vad vi har råd med, men jag är säker på att det blir fantastiskt
Lycka till med allt!