Inlägg från: brud080808 |Visa alla inlägg
  • brud080808

Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?

Fröken Figo skrev 2008-03-07 14:14:42 följande:

Åh vad kul att man fick lite medhåll!! Jag var beredd på värsta utskällningen för min "galna" syn på livsval osv hehe... Ang att skaffa barn med dålig ekonomi, man får jämt höra hur fel det är... Är så trött på det. Livet är inte evigt. Ibland måste man köra på också...Vi gifter tex oss med "sådär" ekonomi. Vi har bara en lön att leva på och visst hade vi kunnat vänta ett år så vi har två löner (när jag blir klar med utbildningen och har jobbat ett år) men nej... vi vill gifta oss nu!! Bröllopet anpassades efter de förutsättningar vi har. Sen erbjöd sig min pappa betala allt men det blir väl så att vi delar upp kostnaderna. Men även med vår ena lön ville vi verkligen gifta oss denna sommar!! Det är en känsla som inte går att förklara logiskt. Det är en "nu gäller det" känsla, ett lyckorus! Skulle aldrig skjuta på bröllopet för att ha mer pengar... Det skulle döda lite av det där lyckoruset vi kände när vi bestämde oss för att gifta oss.Insikten växer fram... detta är mannen i mitt liv. Har aldrig varit så lycklig... vill aldrig leva utan honom... sen bestämmer man sig för att bli man & fru... tänk sen: "ok, vänta ett år då tills ni har mer pengar". Nej fy vad hemskt.Jag är bara 26 och vill ha barn snart. Kommer krocka med karriär och nej vi har inget hus än och jag har inte jobbat massa massa år men det skiter jag i. Känns det rätt så ÄR det rätt!! Man kan göra så det blir rätt... Pengarna får anpassas efter mig och våra behov, inte tvärtom!hehe... lite off topic men ändå. Det är kul att diskutera livsfrågor också
    JAAA! Precis så känner jag, perfekt. Strålande inlägg (är visserligen redan mamma, bor i villa, men oxå 26, pluggar, visst vi har bättre ekonomi om två-tre år, men vi vill oxå gifta oss nu!)
  • brud080808

tillägg: vi får gifta oss med den budget vi har, men jag fyller år i april och kommer att "önska mig bidrag till bröllopet" av mina föräldrar, sen får vi se vad det blir, bidrag i form av 500kr, en brudklänning betald, fotograferingen eller något annat. Man ska vara glad för alla bidrag, stora som små!

• brud080808

och min partner fyller oxå år innan bröllopet

• brud080808

Fröken Figo skrev 2008-03-09 15:22:10 följande:
    [citat]
    Brud 080808:Ja, visst är bröllopet och tiden för den inte nåt helt logiskt utan mer av en känslomässig grej? Jag vill gifta mig NU!!! Kan inte ens tänka mig att vänta ett år till (trots att vi säkert "borde" göra det av ekonomiska skäl)Vad roligt att du har skaffat barn och ändå pluggar. En doktorand jag känner (doktorstjänst är väl nåt mellanting mellan plugg och "riktigt" jobb med extremt dålig lön) rekommenderade att skaffa barn under forskningstiden. Hon har dålig ekonomi men mycket tid och mycket flexibla arbetstider vilket gynnar umgänget med barnen.

Ja jag fick veta att jag var gravid tre dagar innan jag påbörjade min utbildning Du kan ju tänka dig vad jag hade tankarna på den första skolveckan Jag läste en termin och tog sedan ett års studieuppehåll, det var perfekt. Hade aldrig velat plugga och bli förstagångsmamma samtidigt, nej, jag ville ha allt fokus på vårt barn. När jag sedan började plugga igen var sonen nyss fyllda ett. Eftersom jag pluggar på distans har jag relativt få skoldagar och det första året hade vi barnvakt vid de tillfällena och så började sonen förskolan i höstas, 2 år och 1 månad gammal, riktigt skönt. Det fungerar jättebra att plugga och ha småbarn, jag pluggar när han är i förskolan mellan 9-15, men jag kan hämta han tidigare eller vips ta en ledig dag om vi vill hitta på något, man känner sig verkligen flexibel. Ett minus är att man inte har så bra ekonomi som studerande, men det är helt enkelt annat som får nedprioriteras, sonen märker inte av ekonomibekymren, han får alltid det han behöver. Klart att man kanske inte har råd att köpa lite dyrare saker på studs, utan får vänta tills slutet av månaden, men då rör det sig om några veckor.

Jag vill heller inte vänta ett år på bröllop, trots att det vore listigast och mest ekonomiskt. Det blir vad vi har råd med, men jag är säker på att det blir fantastiskt
    Lycka till med allt!

Svar på tråden Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?