• Petzi

Om resa och efternamn...

Har en liten fundering. Vi ska gifta oss i juni, och jag ska ta min sambos namn hade jag tänkt. Vi ska även ut och resa i augusti, har redan beställt biljetter i mitt namn... kan man ansöka om min sambos efternamn efter resan eller blir nåt automatiskt efter vigseln?

• Svar på tråden Om resa och efternamn...
  • anne på grönkulla

Du kan byta efternamn senare in i äktenskapet (men har ni ansökt i förväg börjar det gälla i och med vigseln).

Mitt råd brukar vara att ska man resa inom en månad efter namnbytet är det enklast att resa i det gamla namnet. Man måste ha bytt id-handlingar inom 6 månader, tror jag det är. Så du ligger väl i gränslandet, men du bör kunna åka i det gamla namnet och byta pass först efetr resan. Eller så kan ni försöka byta namnet på biljetten, men det kan kosta pengar (kolla det med resebyrån).

• Petzi

Då tror jag faktiskt att jag fixar med namnbyte efter resan. Vi åker i början av augusti och gifter oss i slutet av juni.. så det kan bli tajt där med pass och namn och biljetter... Iochmed att det är semestertider också.

• Thailand 08

Det måste stå samma namn på ditt pass som på biljetterna

• Nessan

Jag skulle säga att ni kan byta namn redan i samband med vigseln iaf! (Det skulle iaf jag tycka kännas roligare!) Bekymra dig inte för att det står ditt gamla namn i passet, det viktiga är att det står samma namn i passet som på biljetten, alltså ditt gamla!

Som Anne säger så är det ok att använda sina gamla id ett tag just pga att man inte förväntas ha hunnit bytt allt med en gång.

• Mrs Mommy

Res med det gamla passet och ha ditt gamla namn på biljetten.
    Det är ingen som kollar om du bytt namn, det viktiga är att det står samma namn på biljetten och passet.
    En kompis skulle resa nästan ett år efter hon gift sig och glömt göra nytt pass Hon på polisen sa att om bijetten stått i hennes gamla namn hade det inte varit något problem att resa med gamla passet.

• Petzi

Okej, men det låter ju bra. Jag kan alltså ansöka om att anta min sambos efternamn vid vigseln och åka med gammalt pass med mitt gamla efternamn och med det gamla namnet på biljetten... mm hoppas det ordnar sig, är en sån som oroar sig för det minsta lilla..

• Nessan

Det kommer att gå bra! Lämna in efternamnsändringen samtidigt med hindersprövningen du!

• Petzi

Tack för era svar, känner mig lite lugnare, men ska nog extrakolla med skattemyndighet och polis också...

• Petzi

Nu har jag vart på skattemyndigheten och polisen... så nu kommer jag att göra såhär:

Jag ansöker om efternamnsändring från och med det datum vigseln är och jag reser med mitt gamla pass. Jag kommer även få ett intyg med mej som bekräftar att jag är jag och sådär.. det löser sig nog..

• PennyJenny

Man har rätt att dröja upp till 6 månader tror jag det är med nya id-handlingar och liknande efter ett namnbyte. Så det år utmärkt att resa på gammalt pass och gammalt namn på biljetten trots att du fått ett nytt personbevis efter namnbytet som skett någon månad innan.

Svar på tråden Om resa och efternamn...