• Juni2008

Hur går man in i kyrkan?

Jag har ingen aning om hur det ska vara eller hur man brukar göra.

Jag har tre tärnor , mannen har en bestmen.
    Sen har vi våra två söner som näbbar.

Jag har tänkt gå min pappa in i kyrkan och undrar hur dom andra ska gå.
    MAnnen och bestmen ska väl stå där framme vid altaret och vänta men tärnor och näbbar då?

Går dom bakom mig?

• Svar på tråden Hur går man in i kyrkan?
  • Mrs Van Derkamp

Antingen kan dom gå in först till klassisk musik t.ex "Cannon in D" el så kan dom gå bakom er.Då kan t.ex brudgummen och hans bestman stå framme vid altaret

• yllika

Är det vanligt att man anammar den anglosaxiska sedan att gå med pappa in, och att brudgummen väntar med sin bestman? Är det så att vi har sett för många amerikanska och engelska filmer om bröllop så vi glömmer bort våra svenska traditioner? dvs att brudparet går in tillsammans, bruden till vänster och brudföljet bakom...
    Hur gör ni andra? Ska er pappa "ge bort er"?

• Kärlek ger näring åt själen

Yllika det finns otaliga trådar om just hur vida och varför man vill ha sk brudöverlämning
    Själv så vill jag att min pappa ska följa mig pga att jag ser det som en fin gest jämtemot honom och mig. Jag kan säga att jag kan inte se något annat än att pappa följer mig ner för altargången med min m2b väntades där framme med sin bestman.

Och till TS : Vi kommer att köra så att min m2b o bestman kommer att stå där framme
    Sen så kommer först näbben och går fram (och sätter sig på första bänkraden) där efter kommer jag och min far och efter min tärnan. Man kan även köra så tärnorna går framför om man vill det och på så sätt öka spänningen

• Ingarö08

Om du går med din pappa ska du gå på hans högra sida (och inte vänstra som du gjort om du gick in med m2b).
    Näbbarna går först sedan kommer du och din pappa och efter er tärnorna...

• Kärlek ger näring åt själen

Men tänk bara på att du får ha brudfölje. Det är inte alla församlingar som godkänner det.

• 20080301

Jag och min man gick först efter kom min tärna och bakom henne våra 3 marshalkar

• AnnaochHenrik
    yllika skrev 2008-03-08 16:08:02 följande:
    Är det vanligt att man anammar den anglosaxiska sedan att gå med pappa in, och att brudgummen väntar med sin bestman? Är det så att vi har sett för många amerikanska och engelska filmer om bröllop så vi glömmer bort våra svenska traditioner? dvs att brudparet går in tillsammans, bruden till vänster och brudföljet bakom...Hur gör ni andra? Ska er pappa "ge bort er"?
    Det finns en omröstning här inne om hur man gör, och de allra, allra flesta (runt 70%) gör på traditionellt svenskt vis och går in ihop med sin blivande man. Men visst har det blivit vanligare att man går in med sin far, säkerligen har Hollywood spelat en roll för detta. Jag går in ihop med min blivande jag, och tror nog att det är den häftigaste promenad vi någonsin kommer göra ihop!
  • Juni2008

Jag tycker att det är fin gest att gå in med min far. Vi har varit tillsammans i 11 år jag och min sambo. Så det handlar inte om att min far ger bort mig och godkänner min blivande man. Det är förbi för länge sedan.
    Tycker bara att det skulle vara fint.
    Sen får väl alla göra som dom vill eller??

• AnnaochHenrik
    Juni2008 skrev 2008-03-08 18:08:23 följande:
    Jag tycker att det är fin gest att gå in med min far. Vi har varit tillsammans i 11 år jag och min sambo. Så det handlar inte om att min far ger bort mig och godkänner min blivande man. Det är förbi för länge sedan.Tycker bara att det skulle vara fint. Sen får väl alla göra som dom vill eller??
    Absolut, visst får alla göra som de vill! Om kyrkan godkänner det förstås, det är ju inte alla präster som godkänner att bruden går in med sin far.
  • L2K

TS - jag kommer gå in med min pappa. Våra söner ska vara ringbärare och dom kommer vänta framme i kyrkan med sambon.

Svar på tråden Hur går man in i kyrkan?