• ullstumpan

Ångrade namnändring

Är gift sedan ett år och jag behöll då mitt flicknamn som mellannamn och tog makens efternamn (jag har alltså dubbelnamn nu)... Nu har jag ångrat mig att jag tog makens efternamn. Dels för att jag är över 30 och alla på jobbet och privat känner mig vid mitt flicknamn och kallar mig fortfarande för det samt att jag själv alltid presenterar mig vid mitt flicknamn, det känns som om maken efternamn inte passar för mig.

Är man för velig om man nu byter tillbaka till sitt gamla namn, alltså tar bort makens efternamn? För min mans del spelar det ingen roll, han tycker bara att jag är strulig.. ;)

• Svar på tråden Ångrade namnändring
  • Nessan

Du får ta bort din makes efternamn och ta tillbaka ditt flicknamn som efternamn. Det görs genom en anmälan till Skatteverket. Tänk bara på att du sen inte kan ändra dig hur som helst igen! Vill du byta namn en gång till måste du isf vända dig till PRV och betala en ansökningsavgift och framföra vilka skäl som gör att du skulle behöva byta namn ytterligare en gång.

• Spexan

... förstår dig. Min make och jag hade varit ett par många år när vi gifte oss. Då var vi båda etablerade och kända i resp branscher med våra namn. INgen av oss ville byta namn, så det gjorde vi inte heller. Vi fick barn innan vi gifte oss och de bär mitt e-namn (något ovanligare än makens), men det känns inte som att vi är mindre familj för det. Vi är vi! Och vi hör ihop!

Hur har det gått? hur ska du göra? Har du bestämt dig?

• Tant Doris

Jag velar fram och tillbaks i samma fråga.

När vi gifter oss kommer vi ha varit tillsammans i nästan 17 år. Har tre barn som har mitt namn som mellannamn och sambons namn som efternamn (det klingar bättre så).

Mitt namn är ganska ovanligt (276 st som heter så).
    Sambons namn är ett vanligt son-namn (över 21 000 som heter så).

Jag skulle vilja att vi alla hette samma efter vi har gift oss, men jag vill verkligen inte byta namn (det blir ju så i praktiken även om jag behåller mitt eget namn som mellannamn).

Usch, det är så svårt det här! Sambon frågade häromdagen hur vi ska göra med namnen, han vill ha kvar dem som de är (vill inte byta bort sitt eget, tror inte ens att han vill ha mitt som mellannamn). Känns som att det blir jag som får offra mig i så fall.

Svar på tråden Ångrade namnändring