• Robina67

Hur gamla/unga får tärnor vara??

Jag har precis börjat att tänka i "mina" bröllopsbanor, fick ett JA i lördags !
    Det här med tärna o brudnäbbar.. Jag o min sambo har varsina 2 barn, 2 tjejer o 2 grabbar. De är 9 resp 11 år gamla. Funderar på om tjejerna kan vara mina tärnor eller är de för unga?
    Vilken uppgift kan våra grabbar ha då tro? Bestman är väl ändå någon kompis till min sambo.. Blandar nog ihop arbetsuppgifter och namnrollerna.. Det lutar åt ett mindre bröllop och då med våra familjer som nästan 90% av gästerna..
    Några idéer??

• Svar på tråden Hur gamla/unga får tärnor vara??
  • Kärlek ger näring åt själen

Killarna kan vara ringbärare Och brudnäbbar Alltså gå in med att kasta rosblad längsgången eller bara gå med i brudföljet
    jag tror inte det har någon betydelse om barnen är 9-11 år om du vill ha dem som tärnor. Det skulle bara vara mysigt. Men du kan behöva en vänina som hjälper dig på dagen med kläderna m m Men att du har barnen som tärnor i kyrkan *hoppas att du förstår hur jag tänker*

P.s GRATTIS

• DanKat

Jag tycker det känns lite konstigt att kalla 9- och 11-åringar för tärnor... när de är så unga brukar de vara brudnäbbar. Tärnor tycker jag att man är när man är mer "vuxen", inte när man är yngre än 13-14 år... Men det är klart, man gör förstås alltid som man själv tycker är bäst i slutänden så jag tänker inte klaga om ni inte vill göra som jag tycker

• halo08

Våra döttrar kommer att vara våra "tärnor" men dom blir 15 & 17 så jag tänker utnyttja dom hela dagen.*skratt* Dessutom så var det dom själva som ville..

För mig var alternativet att inte ha någon tärna, vi ska inte ha någon bestman heller.

Våra killar som är 15, 12 och 11 ska inte vara "någonting" (det lät hemskt) men det är dom bara evigt tacksamma för- -Nä fy va pinsamt va deras svar!!

Så slutsatsen på detta röriga inlägg va att man gör som man vill!!

• Kärlek ger näring åt själen

DanKat Men brukar inte näbbarna ofast vara i 4-9 år ?

Har för mig jag läst det någonstans. Men man kan ju säga att flickorna är tärnor i kyrkan men man har en vännina som hjälper till under dagen

• DanKat

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-03-10 17:49:45 följande:

DanKat Men brukar inte näbbarna ofast vara i 4-9 år ? Har för mig jag läst det någonstans. Men man kan ju säga att flickorna är tärnor i kyrkan men man har en vännina som hjälper till under dagen
    mm, när ja tänker efter så har jag inte sett att nån brudnäbb varit 11 år... men 9 år gammal har jag varit med om att någon har varit. Men å andra sidan så har jag inte sett nån tärna som varit i närheten av 11-årsåldern... Men man får väl göra som man själv vill
  • bruden08

Jag skulle kalla om dom brudnäbbar

• Robina67

tack så mycket för alla inlägg i min fråga..
    jag tror att mina tjejer får vara näbbar o sen o m jag ska ha en tärna får det bli min syster, som kommer att få hedersuppdraget att supporta mig under dagen!

Jag tror inte mina grabbar skulle vilja ha nåt uppdrag i kyrkan heller, med den anledningen att det är för pinsamt..
    Vill dem inte så behöver dem inte vara ända framme i kyrkan med oss. Ska kolla med dem igen!

• Esengo

Ur ekonomisk synvinkel tyckte jag att vi kom undan rätt bra med en klänning för en tärna på 12 år. Det tänkte vi inte på först men när jag ser alla flotta tärnklänningar på 2-3 personer eller små kostymer på pojkar så tänker jag att den vita lilla klänning med guldband i midjan som vi sydde upp var rätt smart.
    Lycka till
    E

• lindahallman

min syster ska vara min tärna och hon fyller 17 år två veckor efter bröllopet

• MsSandra

Jag tycker man ska göra som man vill, fuktionerna kan man styra själv. Mina bröder ville vara en del av cermonin.. (vem hade trott att två 16 åriga "snorvalpar" frivilligt skulle vilja vara mitt i centrum? hehe).. så vi fick planera om lite. De ska vara hjälpredor snarare än något annat.. ena håller ringarna och andra brudbuketten.. inget är väl direkt jättetraditionellt.. men det gör ju inte mig något.. vi funderade på vad vi ville ha hjälp med och delade uppgifterna mellan dom (de får också dela ut såpbubblor och vigselprogram).

I övrigt så har vi inga tärnor, brudnäbbar eller annat :)
    Lycka till!
    MVH Sandra

• Sosofofia

Så här gör viGlad: Våra "små" på 5 & 6 år ska agera brudnäbb/näbb, sonen bär ringen och dottern håller min bukett. Blivandes döttrar (som är 10 & 11) ska vara "småtärnor", eftersom de är för små för att kunna hjälpa mig under dagen så ska mina två bästa vänner göra det.

• Lycka o Kärlek

TS: Vi har precis som er 2 guttar och 2 jenter på 10, 11 och 12 år. Vi kallar tjejerna för tärnor, fast brudtärnan (maid of honor) är min syster. Grabbarna säger vi marsalker till. Det känns ändå som om dom är lite för stora för att kallas näbbar/brudnäbbar. Dessutom brukar ju brudnäbbar kunna ha helvita klänningar vilket jag inte skulle vilja sätta på de två tjejerna på 10 och 12 år. Och jag tycker de är lite för stora för att slänga ut rosblad, då skulle jag vilja att någon yngre gjorde det.

FAst egentligen spelar det ju ingen roll, det är ju bara namn och man gör PRECIS som vill!

Svar på tråden Hur gamla/unga får tärnor vara??