Göra egna tvålar med text
Läste förut i en tråd som jag inte kan hitta nu om ngn som gjorde egna tvålar med sitt namn i. Skulle vilja testa det. Vet du hur man gör?
Läste förut i en tråd som jag inte kan hitta nu om ngn som gjorde egna tvålar med sitt namn i. Skulle vilja testa det. Vet du hur man gör?
Du kan kolla in www.brollopslaner.blogspot.com.
Du köper egen tvålmassa (förslagsvis Panduro), formar (vi använder IKEAS is-lådor), tvålfärg, doftessens och OH-papper.
Skriv ut texten du vill ha i tvålarna på OH-pappret.
Smält tvålmassan och blanda i färg och essens.
Häll upp till hälften med tvålmassa i er form, låt stelna lite, lägg i OH-pappret med er text, häll på mer tvålmassa.
That´s it!
Enkelt men pyssligt.
Länken fungerade inte och vad är OH papper?
Over Head papper skulle jag gissa på.
Glömde ett p: www.brollopsplaner.blogspot.com
OH-papper: Overheadpapper.
brollopsplaner.blogspot.com/2007/01/gra-egna-tvlar.html
Direktlänk för den som inte orkar bläddra runt bland inläggen.
Å perfekt, tack snälla. Finns det att köpa formar på Panduro?
jag har sett formar på Panduro, men de var inte små som ikeas isformar.
Har nu läst lite och jag undrar nu om texten syns om man har färgad tvål? Ngn som har bild på sina tvålar i sitt galleri?
Är det dom där röda i mjukplast från IKEA?
Jag gjorde gröna tvålar med text i, syns jättebra men du måste såklart ha genomskinlig tvål för att det ska funka.
Ok nybörjare som man är så undrar jag är det genomskinlig tvål som jag ska köpa + ngt som färgar den t.ex. rosa?
Är det dyrt att göra små tvålar? Hur många räcker ett paket till? Gör man alla samtidigt?
Jajjamen! Genomskinlig tvål! Jag köpte min på Panduro och den var bra att tvätta sig med (till skillnad från en tvål jag fick av makens systerdotter som mest var som en platbit). Jag färgade faktiskt med hushållsfärg (yttepyttelite, färgade den bara svagt grön). Antar att det finns specialfärg på Panduro.
Jag parfymerade med vanlig parfymolja från Bodyshop.
Små tvålar är inte dyra att göra, men kostnaden beror definitivt på hur stora tvålar du gör. Isbitsstora hjärtan är inte dyra alls, plus att du kan göra många på en gång. Nackdelen är att texten måste vara väldigt liten för att rymmas i formen.
Å vad kul detta ska bli. Tack för alla tips och ha en trevlig helg. Kommer säkert att behöva fler tips när jag sätter igång
VIKTIGT TIPS! Se verkligen till att inte få in vatten i tvålmassan, det gör den vitgrumlig. Trevlig helg själv!