• Viva Forever

Bidrag från föräldrar ?!

Vi har en bra relation till båda våra föräldrar. Har även två små barn som ständigt blir bortskämda av dem ;)

Häromdan ringde mina föräldrar och sa att de ville ge oss ett bidrag på 10000:- till bröllopet. Vi blev glada, det var inget vi hade förväntat oss men det känns ändå kul att de vill vara med på ett hörn :)

Min fråga nu är, hur ska man berätta för mina svärföräldrar?
    Vi vill ju inte att de ska känna sig tvingade att bidra (som de kanske gör om man berättar) men samtidigt blir de kanske besvikna om de inte får veta. Vill ju helst att de själva ska erbjuda sig om de känner för det, vi kommer ju att planera bröllopsfesten som vi vill iallfall...

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Bidrag från föräldrar ?!
  • FruRålin080808

Jag hade inte berättat...
    om de vill bidra kommer de säkert själva att säga något. De kan ju känna sig tvingade att ge lika mycket. Det får ju inte bli någon tävling mellan föräldrarna. Låt det vara just var det är ett bidrag från dina föräldrar...

• bara jag

Mina föräldrar har gjort liksom dina och erbjudit sig att betala för stora delar av bröllopet. Jag har inte ens reflekterat på att meddela hans föräldrar om detta. Det skulle kännas konstigt och de skulle känna sig tvungna att betala. (Dock har min svärmor gett 10 000 till hennes andra barn, så vi får säkerligen detta av henne)

Om ni ändå vill berätta det, så gör det smidigt. Tex att din m2b berättar det i förbigående när inte du är med. Så känner de kanske mindre press.

• Soon2beW

Mina svärföräldrar frågade oss om vi ville ha ett bidrag till bröllopet eller bröllops present. Vi ville då ha ett bidrag, så för att mina föräldrar inte skulle känna sig utanför berättade jag detta för dom. De ville tänka på det och återkom senare med att de bidrog med en trdjedel av festen.

Känns oki....men mina föräldrar kände sig lite stälda mot vägen när jag frågade, villket inte alls var meningen, så om du ska berätta gör det enkelt och spontant inte en stor grej av det.
    Lycka till med vad du än bestämmer dig för

• Bling75

Jag hade absolut inte sagt något.

Det hade hur man än lägger fram det låtit som en uppmuntran till att de ska ge oss pengar och det hade jag inte velat. Om någon vill ge oss ett bidrag till något så är det välkommet, men jag skulle aldrig be om det, även om det är indirekt.

• vilja76

Tycker inte heller att du ska säga ngt.

I vårt fall så tror jag att vi alla gemensamt kommer att sätta oss ner och disskutera budgeten och jag vet att båda sidor kommer att bidra med rätt mycket,vi är båda bortskämda ensambarn nämligen

• avil

Nä,att berätta är ju som att tigga.
    Alltså om ni berättar att dina föräldrar ger 10 000kr-då är det lite som att säja att "det vill vi att ni också gör" -känner jag.

Sen är jag ju en sån som faktiskt inte hade tagit emot pengar från nån till mitt bröllop,ens om de erbjöd sig.
    Mitt liv,jag klarar mig.Mitt bröllop,jag betalar osv.Men det är ju jag det .

• Viva Forever

Tack alla för era kommentarer. Håller med er, känns bättre att inget säga. Vi vill inte att de ska känna sig pressade, och vi kommer ju att planera vårt bröllop som vi vill iallfall

• Blondie77

Mina föräldrar ville bidra så dom ringde själva till mina svärföräldrar och talade om hur dom tänkt göra så fick svärföräldrarna göra som dom ville, men dom ville att svärföräldrarna skulle få reda på det så dom inte kände sig "överkörda". Dock verkade mina svärföräldrar tycka ideen var helt befängd så av dom får vi inget bidrag. Dom får naturligtvis göra som dom vill och jag är inte superförvånad heller :)

Hursomhelst tyckter jag det är en bra ide att båda föräldraparen pratar i hop sig om det så uppstår det förhoppningsvis inga missförstånd :)

• Zozo

Jag tror nog att mina förâldrar ocksa skulle tyckt det var konstigt om makens föräldrar plötsligt hade ringt och talat om att de gav oss pengar. Vad har MIN föräldrar med det att göra liksom?

• Embo81

Mina föräldrar har erbjudit sig att stå för hela kostnaden, men det kändes på tok för mycket så vi tackade nej med en liten kommentar om att sponsring gärna togs emot. Svärföräldrarna har även de sagta att de vill hjälpa oss, men det har aldrig diskuterats summor. Tror det kommer sluta med att mina föräldra kommer betala mat och dryck (ca 20000kr) och svärförldrarna lokal, fotograf, dekortation mm och så står vi själv för våra kläder, ringar, frisör, inbjudningar, tackkort, smik, underkläder etc

Svar på tråden Bidrag från föräldrar ?!