• EmmaochMagnus

Kuvertavgift oxå???

Hej hej! Vi ska gifta oss vecka 2, 2009 då vi är på skidsemester. Vi kommer att ha ca 20 gäster. 3/4 av dom är redan där då vi har varit på semester där samtidigt i flera år (bl.a min mamma, mina syskon, mammas nya, sambons föräldrar och syster). Det är väl kanske 4-5 stycken som vi behöver hitta boende åt. Detta betyder alltså att alla står för sina boenden själva. Nu till min fråga: Kan man ha kuvertavgift på detta oxå??? Kan man vara så "fräck"?? Jag personligen tycker inte det är speciellt fräckt. Men vad tycker ni?? Till saken hör att vi håller på att bygga hus som vi flyttar in i till hösten, därav vår väldigt tajta budget!!!!

• Svar på tråden Kuvertavgift oxå???
  • bara jag

Personligen så tycker jag inte att man borde ha det. Fast du känner ju dina gäster bäst själv.

• Fru Cinderella

Ja alltså. så länge det uttrycks på ett bra sätt och utan krav.. så självklart kan ni ta kuvertavgift. Det är min åsikt. Trevligt i samma omfattning är att avsäga sig presenter tycker jag. Då blir det kuvertavgift i stället.

Vi hade funderingar på att ha det, men till slut så bjöd vi på maten i alla fall.

• EmmaochMagnus

Men vad ska man skriva i inbjudan då???

• Aleta

Istället för presenter så önskar vi oss bidrag till bröllopsfesten.
    Kan det vara något?

• EmmaochMagnus

Japp det är ju enkelt och bra!
    Vi ska ha middagen på ett superduper-litet ställe så FEST skulle jag inte säga att det blir, mer än att det är festligt :).
    Då kan vi väl skriva: I stället för presenter önskar vi oss bidrag till bröllopsmiddagen??

• LT2B

Vad exakt får de för kuvertavgiften? Om det varken får resa eller boende så skulle jag tycka att det var lite väl sniket. Jag förstår verkligen er situation och menar inte att klanka ner jag vill bara vara ärlig och säga hur jag skulle uppfatta situationen om jag vore er gäst. Kn ni inte välja bort något annat då? Ta billigare resaturang eller skära ner på kläder eller nått.

Man kan ju inte komma ifrån att gästerna är där för att göra er dag speciell. Inte tvärtom. Tänk på att det kan bli en stor kostnad för många med bara resa och boende och se det som en present isig.

• EmmaochMagnus

LT2B: Du har såå rätt!
    Tror vi skippar det där!!!!
    :)

• EmmaochMagnus

Tack förresten!!!

• Aleta

Men vaddå? Jag har aldrig varit på ett bröllop där man får resa och boende!
    Det kostar att gå på bröllop: kläder, resa, boende, möhippa, present...men ändå vill man!

• Blondie77

Vi bygger också hus och har en tajt budget. Vi har valt att bjuda våra gäster på allt, mat och fri bar! Boende och transporter får dom ordna själva. Jag är personligen väldigt emot kuvertavgift så för att få en liten budget att räcka långt kommer vi laga maten själva (buffe), köpt alkoholen i tyskland och jag köpte en kinaklänning billigt. Min kille får köpa sig enn y svart kostym som han kan ha användning för efteråt. Vi har dessutom sparat in på små detaljer som vita fina pappersdukar iställt för linne, champagnglas i plast till brudskålen istället för att köpa riktiga i glas mm Jag tror dom flesta gäster hellre går på ett "budget" bröllop i byggdegården och blir bjudna än betalar kuvertavgift för att få 3 rätters på en lyxig resturang, så känner jag iaf själv om jag varit gäst :)

• EmmaochMagnus

Nu blev jag förvirrad!
    Alltså maten är ingen superdyr post....ca 15000...men i alla fall.
    Usch vad svårt. Måste nog ringa mamam och fråga vad hon tycker!!!

• EmmaochMagnus

Blondie 77: Jo sant! Grejen är ju att vi ska gifta oss uppe i Sälens fjällkyrka och har bokat en restaurang där trerätters kostar ca 500 per person.
    Vi har lite svårt att laga mat där!

• EmmaochMagnus

alltså....inte på restaurangen utan överhuvudtaget!

• LloveC

Jag skulle nog tycka det var lite konstigt att ta kuvertavgift om man behöver resa så pass långt iväg för bröllopet.
    Men ni kan ju alltid önska er bidrag till festen i present istället, så får alla ge vad man känner att man har råd med

• Yrvädret

Hm... Jag tycker inte heller riktigt om det där med kuvertavgift. Men har man inte riktigt råd så är det ju tråkigt. Kanske känns det konstigt att önska sig festen i present om det som jag förstod det, inte riktigt blir "fest" i den bemärkelsen. Men vad är det ni tänkt lägga pengarna på istället? Huset? Kan ni inte önska er bidrag till det eller presentkort på ställen där ni ändå måste handla iom huset? På så sätt förlorar ni förhoppningsvis inga pengar, men slipper bry er om att gästerna känner sig tvugna att betala för sig själva!?

• svartamasken

Kuvertavgift är helt okej om det står tydligt i inbjudan.
    Då är det öppna kort.

Vad som _inte_ är okej är när någon bjuder in alla, alla tackar ja, och sedan kommer information om att jo, förresten, pynta 500 bagis per skalle till konto X i banken Y.

Inte för att pinka på någons parad (fritt översatt från engelskan), men om man ska ha sitt bröllop på ett långväga ställe där det dessutom är dyrt, så kanske det inte är en superidé med kuvertavgift, dyra resor och boende etc. I vart fall så får man nog räkna med en del manfall för att folk helt enkelt inte har den budgeten (såvida man nu inte har väldigt rika kompisar).

• grabbarna

njaaee det kostar ju en hel del att bo i sälen så jag tycker nog gästerna har utgifter så det räcker..hade det varit någon annanstans än en skidort på vintern hade man som gäst kanske kunnat komma hyfsat billigt undan vad gäller boendet men nu tycker jag det blir en annan femma

• lillamillan
    Aleta skrev 2008-03-13 14:57:03 följande:
    Men vaddå? Jag har aldrig varit på ett bröllop där man får resa och boende!Det kostar att gå på bröllop: kläder, resa, boende, möhippa, present...men ändå vill man!
    Precis!

Vi ska åka till sthlm med flyg hela min lilla familj för at min mans syster gifter sig i sommar och dom betalar inget för våran del för att vi kommer dit.
    Tar dom kuvertavgift istället för bröllopspresent så är det väl klart att vi betalar det, ananrs blir det ju att hitta en present.
  • FruHamberg

Vi ska nog oxå ha kuvertavgift, av den enkla anledningen att vi vill verkligen inte ha några presenter och vi vet att våra kära vänner och familj vill ge oss något. Vi har kollat med nästan alla innan om det här, och alla är jätteposetiva! Men det ska tilläggas att bara två par inte bor här(varav en är min syster och den andra en väldigt nära kompis) och det kommer inga barn, så det blir inte så dyrt för varje person/familj. Vi funderar på 200-250/person men det täcker inte hela middagen, men det känns som att 4-500:-/par är en rimlig summa.

• grabbarna

lite skillnad dock på att åka till sthl eller sälen vad gäller chansen att hitta billigt boende

lillamillan skrev 2008-03-15 07:40:39 följande:
    Precis!Vi ska åka till sthlm med flyg hela min lilla familj för at min mans syster gifter sig i sommar och dom betalar inget för våran del för att vi kommer dit.Tar dom kuvertavgift istället för bröllopspresent så är det väl klart att vi betalar det, ananrs blir det ju att hitta en present.
Svar på tråden Kuvertavgift oxå???