• jeslin

Efternamn,barnen??

Jag o barnen ska ju byta namn vid vigseln men ska man skicka in dom papprena samtidigt som våra för dom ska ju tydligen inte till samma ställe om jag har fattat det rätt..

Någon som kan förklara??

O måste man vänta till vigseln är klar kan man inte skicka in våra papper innan??

Gahh blir galen på detta

• Svar på tråden Efternamn,barnen??
  • Nessan

Det beror på vilket namn du ska byta till.

Jag utgår nu från att du heter Aaa Bbb och ska gifta dig med Ccc Ddd och att alla barn är era gemensamma och att de fått ditt efternamn (Bbb) då de föddes.

Då ni ansöker om hindersprövning kan ni samtidigt skicka in en anmälan om efternamn, där du fyller i att ni i samband med vigseln tar Ddd som gemensamt efternamn. Detta skall då skickas till skatteverket.

Barnens efternamn (jag utgår från att de är under 18 år) kan ni ansöka om att byta redan nu eftersom man innan de fyller 18 har rätt att byta mellan föräldrarnas efternamn och då pappan heter Ddd är det alltså inget problem för dem att byta till det. Det kan ni alltså göra före eller efter vigseln, det spelar ingen roll. Även denna anmälan görs till skatteverket. Är barnen över 12 år måste de dock själva vilja byta efternamn.

• jeslin

Men vart skickar man deras papper skatteverket såklart men

någon som har en adress??

• Helena1978

Vilken blankett är det du skickar in angående namnändringen för barnen?

• Helena1978

Men det är ju länken för dina ändringar, jag tänkte på blanketten för barnens ändringar. På denna blankett står det ju adress vart den skall skickas.
    Har du länken till barnens blankett, för den kommer jag också att behöva.

• Helena1978

Du skickar den till det lokala skattekontoret

• Helena1978

Det var så lite så. Tack detsamma, nu vet jag vilken blankett jag ska använda :)

Svar på tråden Efternamn,barnen??