• JesperMia

Hjälp! Regler kring...

Hej allihopa.
    Sitter och planerar bröllop som sker i augusti. Min blivande make frågade sin bror om han kunde tänka sig att vara bestman, men fick till svar att detta inte gick eftersom han redan är gift.
    Måste man hålla stenhårt på dessa traditioner eller är det bara brodern som är lite "lat"? =)
    Hur hittar man alla "regler" för bestman, toastmasters osv... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp! Regler kring...
  • Pumpkin

Det finns inga regler skulle jag vilja säga, man gör som man vill!

Allt annat är bara gammalt tjafs... Men om du ändå vill ha lite info så finns det under fliken "Bröllopsplanering" i huvudmenyn här ovanför.

• tonårsmorsa

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-03-16 12:10:48 följande:

Det finns inga regler skulle jag vilja säga, man gör som man vill!Allt annat är bara gammalt tjafs... Men om du ändå vill ha lite info så finns det under fliken "Bröllopsplanering" i huvudmenyn här ovanför.
    Gammal tjafs - Håller med fullständigt. Välj den som ni känner klarar uppgiften, beroende på vad ni förväntar er.
  • JesperMia

Tack, fler som tycker som mig alltså =)

• Princess Nightingale

Man behover val inte ha en bestman, man kan ju endast ha en marskalk och han far ju vara gift

• lycklig78

Man kan visst ha en bestman som är gift. *sådetså*

• Pumpkin

Och i Sverige, enligt svensk sed och tradition, heter det inte ens bestman om man ska vara petig - det heter marskalk

• Princess Nightingale

Jaha, men om bestman och marskalk ar samma roll sa far han ju vara gift! Precis som lycklig78 redan uppmarksammat

• Pumpkin

Nja, det är inte exakt samma, men nästan

Enligt anglosaxisk sed heter det bestman och han är då den som står framme vid altaret tillsammans med brudgummen när bruden vandrar altargången fram.

Enligt svensk sed heter det marskalk och han går in tillsammans med tärnan.

• Pumpkin

Närmare beskrivet finns det under "Bröllopsplanering".

• blivandefrularsed

Gör som ni vill!!!!

• JesperMia

Min blivande make får väl läsa upp beskrivningen som Pumpkin tipsade om vart den fanns, så får han väl ta ställning till det sen... Vill han inte, så vill han inte.
    Hans vänner ställer säkert gärna upp, vi ville bara avlasta toastmastern lite, så inte han skall behöva hålla i allt =)Han får nog fullt upp ändå.

• blivandefrularsed

Även om det har sagt förut att han inte får vara gift, spelar det egentligen någon roll?? Det är ju ingen "lag" som man bryter och måste böta För kyrkan spelar det väl ingen roll???

Svar på tråden Hjälp! Regler kring...