• starchick

Levaxin någon?

Någon som har ätit detta läkemedel?
    Jag har för högt värde av sköldkörtelhormon i kroppen och ska äta medicin mot det. Men vad jag kan utläsa av den info jag hittar på nätet så är levaxin för dom som har underproduktion av detta hormon?

Undrar också om man går upp i vikt av preparatet?

Usch jag är så orolig för detta, gillar inte att ta en massa läkemedel.
    Läkaren sa att jag har ingen sjukdom men för högt värde och dte är inte bra inför IVF.

Snälla, är det någon som har tagit detta läkemedel?

• Svar på tråden Levaxin någon?
  • Sibbis

Jag har visserligen inte tagit läkemedlet, men jag är apotekare och tycker nog att jag har lite koll

Levaxin är, precis som du säger, ett läkemedel som innehåller sköldkörtelhormon. Ironiskt nog kan det användas både när man har för mycket eller för lite hormon i kroppen, det stabiliserar.

Normalt är det inte ett läkemedel man går upp i vikt av, MEN en överproduktion av sköldkörtelhormon ökar ämnesomsättningen. ("hög ämnesomsättning") Det är ju inte säkert att du påverkas allt, men håll lite koll så du vet.

Anledningen till att det är bra att få ner värdet innan IVF är att kroppen går lite på högvarv när man har för höga halter. Du behöver ju att din kropp slappnar av o tar det lite lugnt just då :) Dessutom kan det i förlängningen bli slitsamt för hjärtat, både hos dig och hos bäban

lycka till!!

• Igia

Hej!
    Äter inte själv men jag tycker att du verkligen ska prata med din läkare om detta el rådfråga en till läkare om du är osäker. Du har rätt i att man brukar få det mot underproduktion men i vissa fall kan man även få det för överproduktion och då i samband med annan behandling. Har läst igenom fass vad som står om levaxin och detta är typ det. Ta kontakt med en till läkare och hör vad han/hon har att säga och ställ alla dina frågor så får du nog svar.

Hoppas det löser sig för dig!

• starchick

Åh tack för svaret!
    Men en annan fråga då, som du kanske kan svara på - Är det kanske pga av att jag har högt värde som jag ofta är hugrig väldigt fort efter att jag har ätit? Eller har det inte alls med det att göra?
    Hur stor är risken att jag går upp i vikt av detta preparatet tror du?
    Måste ju komma i bröllopsklänningen?!
    Vsd kan hända om jag inte hämtar ut läkemedlet och tar det?

• Sibbis

hmm, alltså, är du en såndär som kan äta "vadsomhelst" o inte gå upp i vikt? för det KAN ha med sköldkörteln att göra. tror nog inte att dina hungerskänslor har med det att göra, men man vet aldrig. se bara till att äta bra mat, lite men ofta, så håller du förbränningen igång :D ja, o motion såklart du kanske få tänka lite mer än vanligt på vad du äter, men jag tror absolut inte att du inte kommer komma i din klänning

tja, om du inte tar ut tabletterna o tar dem, finns det ju risk att de inte tycker att du är motiverad nog för IVF. MEN, det är som jag sa tidigare, en påfrestning för hjärtat att ha för höga halter, o detta kombinerat med behandlingen gör att risken för högt blodtryck mm är större. Sen är det så att för att en IVFbehandling ska fungera optimalt så bör kroppen vara i så gott skick som möjligt.

Jag röstar för att du tar ut tabletterna o börjar ta dem. I ALLRA värsta fall får du kanske lägga ut klänningen lite, men den risken är liten. Det är ju trots allt viktigarre att du mår bra under IVFen och barnet oxå

• starchick

Åh nej, jag går upp i vikt direkt om jag inte tänker på vad jag äter, men jag är ofta hungrig inte alls långt efter jag ätit sista gången, trots att jag äter riktig mat med mycket fibrer, fruk, grönsaker osv(fast jag äter ju inte varje gång ) Men iaf, det är därför jag är orolig för att gå upp eftersom jag gör det väldigt lätt....
    Men jag får såklart hämta ut det och träna mer än vad jag redan gör!

Tack så mycket för din hjälp!

Svar på tråden Levaxin någon?