• Sansisen

Har dåligt samvete inför namnbytet...

Har bestämt mig för att byta till min blivandes efternamn som är ett vanligt son-namn (samma som min mammas flicknamn faktiskt och halva min släkt heter så!! haha) medan mitt är ett lite mer ovanligt. Känner att jag vill heta samma som honom, och vi kan inte byta till mitt namn, eftersom min bror och blivande har samma förnamn och kommer då att heta samma!!
    Nu är det så att min kära far vill att jag ska behålla mitt flicknamn som andranamn, men jag själv känner mest att det blir en massa krångel då... När måste man i så fall använda båda efternamnen? Har absolut inget emot mitt flicknamn, känner bara att jag vill slippa en massa krångel med dubbelnamn hit och dit...

Har funderat på att byta till ett gemensamt gammalt släktnamn, men har skippat det nu, vi vill heta ett namn som någon har idag.

Hur ska jag göra??

• Svar på tråden Har dåligt samvete inför namnbytet...
  • franca

Man behöver inte använda sitt mellannamn om man inte vill. Det är inte "lagligt" som efternamn, utan likställs juridiskt med andra förnamn än tilltalsnamnet. Så om du vill kan du välja att ha kvar ditt efternamn som mellannamn, men bara ha det på id-handlingar och papper från sakttemyndigheten.

Jag kommer att göra så, fast med min mans efternamn. Ta det som mellannnamn men inte använda det förrän om vi i framtiden får barn. Hans efternamn är snyggare än mitt, så jag vill att våra ev. barn ska ha hans namn... och då vill jag också ha det som mellannamn för att det ska märkas att man är en familj...

• jelikr

Min sambos (blivande maken) syster heter samma som jag så vi kommer alltså ha exakt samma namn efter bröllopet , men det hjälps inte...
    Det får vi ta...
    Förhppningsvis gifter hon sig oxå nån gång!!!

• Sansisen

Nej, man behöver ju kanske inte använda mellannamnet om man inte vill.
    Jag känner att mitt namn egentligen inte är så jätteviktigt för egen del, så därför kan jag byta till hans efternamn, känns också roligt att blir en del av hans familj tycker jag!
    Jag tror inte att min bror kommer att byta efternamn när han gifter sig, så därför vore det lite dumt om dom kommer å heta samma sak!!

Vill också att man ska bli en familj den dag man får barn. Tycker att det skulle kännas tråkigt om man har olika efternamn i samma familj.

Svar på tråden Har dåligt samvete inför namnbytet...