dekorera tårta
vad kan man dekorera en tårta med som är täckt med sugarpaste??? inte ett brudpar utan ngn annan dekoration typ choklad eller nåt
vad kan man dekorera en tårta med som är täckt med sugarpaste??? inte ett brudpar utan ngn annan dekoration typ choklad eller nåt
man kan köpa modellerings choklad och hitta på vad man vill att dekorera med.
jag kavlade ut och gjorde ett cm brett band runt vår vita tårta och sen fixade jag platta hjärtan o dekorerade emd
fäster modellerings choklad av sig själv?? eller måste man använda sånt där ätbart klister???
du kan göra modelleringschoklad själv, vit sirap och choklad bara
100 g choklad per 1/2 dl vit sirap och använder du vit choklad går den ju att färga i vilken färg man vill.
ska chokladen smälta samman med sirapen???
ska den svalna innan man arbetar med den??
tack för tipset!
Modelleringschoklad
Den svenska varianten på chokladpasta kan fås genom att blanda 100 g smält choklad med
½ dl sirap (mörk, ljus eller vit)
Smält chokladen i vattenbad och blanda sedan direkt i sirapen.
Blanda väl och häll upp den i en bunke. Ställ bunken i kylskåpet tills den stelnat. Låt chokladpastan ligga framme en stund i rumstemperatur innan du knådar den smidig. Är den mycket hård kan man värma den några sekunder i mikro för att mjuka upp den till knådbarhet.
Annars kan du ju alltid färga sugarpaste och göra dekorationer. Jag har testat med att färga sugarpaste mörkt grön och sen stansa ut murgröneblad i olika storlekar. Blev fint ovanpå den vita tårtan tillsammans med vita rosor (också i sugarpaste).
Mend et blir så sött... jag tycker modelleringschokladen bryter av bra smakmässigt
Du kan ju också dekorera med blommor.