• Jigmo

Bådas efternamn - hur funkar det?

Jag och min blivande man har efter mycket fram och tillbaka, kommit fram till att vi vill ha bådas efternamn, Jigmo-Linde. Går det att göra så, med bindelstrecket? Hörde på omvägar att man var tvungen att ersätta ett mellannamn med det extra efternamnet. Är det så? Eller söker man helt nytt efternamn med bådas "gamla" efternamn?

Förvirrad.. Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Bådas efternamn - hur funkar det?
  • Embo81

Nix, man får inte heta med bindelstreck och det är bara en som får ta båda namnen. Gå in på skatteverket och kolla under namn så står reglerna där. Det är på skatteverkets hemsida ni skaffar en hindersprövning med.

• Nessan

Nybildade dubbelefternamn tillåts inte. Man kan ha två namn, men då utan bindestreck, samt att det ena namnet inte får efternamnsstatus, utan blir ett mellannamn. Det man kan tänka på är att det bara är efternamnet som förs vidare till barnen. Efternamnet står dessutom alltid efter mellannamnet.

Om en av er heter Jigmo och den andra Linde och ni väljer att t.ex. Linde skall vara ert efternamn kan den andra välja att behålla Jigmo som mellannamn. Alternativet är att ni båda behåller era nuvarande namn (och alltså heter olika) men att en av er tar den andres namn som mellannamn.

• Fröken Figo

det finns sätt att kringgå det där, alltså att båda kan ta båda "efternamnen" (fast då kommer ett efternamn ha mellannamnsstatus och det andra efternamnsstatus)

Så ska vi göra. Kolla på brollopsbanken.blogspot.com hur tjejen där gjorde!

• pallesj

Tack för tipset, vi vill också ha båda namnen Mitt efternamn som mellan namn och hans som efternamn, men har hört att det bara är en som får ta den andras som mellannamn.

Fröken Figo skrev 2008-03-20 12:44:56 följande:

det finns sätt att kringgå det där, alltså att båda kan ta båda "efternamnen" (fast då kommer ett efternamn ha mellannamnsstatus och det andra efternamnsstatus)Så ska vi göra. Kolla på brollopsbanken.blogspot.com hur tjejen där gjorde!
  • pallesj

Blir väldigt många ansökningar om namn Verkar som det tar tid innan båda heter samma, och jag vill ju heta som min man direkt efter bröllopet hmmm Det blir nog att bara ta hans

• jennyfer

Lysande!

Är det någon som på rak arm vet vad som händer med våra barns efternamn. De har mitt namn som mellannamn och min m2b's namn som efternamn, alltså precis som vi vill heta i framtiden? Jag hoppas att de kan behålla sina namn som de är även efter vigseln.

Fröken Figo skrev 2008-03-20 12:44:56 följande:

det finns sätt att kringgå det där, alltså att båda kan ta båda "efternamnen" (fast då kommer ett efternamn ha mellannamnsstatus och det andra efternamnsstatus)Så ska vi göra. Kolla på brollopsbanken.blogspot.com hur tjejen där gjorde!
  • Yanetta

Men om han heter Forsberg och jag heter Lustig, kan jag då heta Mia Forsberg Lustig efter bröllopet? Med Forsberg som mellannamn och Lustig som efternamn. Han heter då bara Forsberg. Och kan då våra blivande barn oxå heta Forsberg Lustig i efternamn eftersom vi föräldrar har olika?

• anne på grönkulla

Ja, precis, det kan ni göra. Sålänge de båda föräldrarna har olika efternamn kan barnen få det ena som mellannamn och det andra som efternamn.

• Nessan

Om ni redan har barn och ni heter olika efternamn kan ju barnen ha era båda namn. Om ni inte har barn och sedan gifter er och tar Lustig som gemensamt efternamn är det vad barnen kommer att heta, eftersom ni ju båda bär det efternamnet. Ett mellannamn förs inte vidare till barnen. (Däremot kan de ju själva då de blivit vuxna ansöka om att ta sin mors flicknamn som efternamn tex.)

Yanetta skrev 2008-03-23 11:57:55 följande:
    Men om han heter Forsberg och jag heter Lustig, kan jag då heta Mia Forsberg Lustig efter bröllopet? Med Forsberg som mellannamn och Lustig som efternamn. Han heter då bara Forsberg. Och kan då våra blivande barn oxå heta Forsberg Lustig i efternamn eftersom vi föräldrar har olika?
  • Ida Halmstad

men om man vill ha båda efternamnen kan man inte bara sätta ihop namnen så att det blir som ett namn. I alla papper är det ett namn men sen kan man ju själv skriva det som två olika namn.

• Nessan

Hur menar du att det är ett namn men man kan skriva dem som två?

Ida Halmstad skrev 2008-03-23 19:00:11 följande:

men om man vill ha båda efternamnen kan man inte bara sätta ihop namnen så att det blir som ett namn. I alla papper är det ett namn men sen kan man ju själv skriva det som två olika namn.
  • Ida Halmstad

ja precis...man sätter ihop bägges namn och ansöker om ett "nytt" namn. Sen när man själv skriver det behöver det ju inte sitta ihop. men i pass m.m så sitter det ihop som ett namn. Tror ni det funkar ??? :)

• anne på grönkulla

Nej, det finns inget utrymme i namnlagen för det. Söker ni hos PRV om ett nytt namn så får det inte vara för likt redan befintliga namn. Man får heller inte nybilda dubbelnamn.

Det ni kan göra är istället som det beskrivs ovan. Ingen kollar sen om man skriver namn som dubbelnamn med bindestreck, men det får inte registreras så i folkbokföringen.

• Nessan

Förutom de orsaker som anne uppgett faller det hela förmodligen även på att det namn ni ansöker om hos PRV måste ha efternamnskaraktär. Heter den ena Berg och den andra Kvist kan ju de båda namnen tillsammans fungera som ett efternamn (Bergkvist) (men man måste då ha rättigheten till namnet Bergkvist genom släktskap eller dylikt), men heter man tex Andersson och Pettersson blir ju inte Anderssonpettersson något som påminner om ETT efternamn...

Ida Halmstad skrev 2008-03-23 21:17:47 följande:

ja precis...man sätter ihop bägges namn och ansöker om ett "nytt" namn. Sen när man själv skriver det behöver det ju inte sitta ihop. men i pass m.m så sitter det ihop som ett namn. Tror ni det funkar ??? :)
  • sjöhäst77

Hej

Delar ditt problem men har lösningen. Jag har tre barn som heter båda våra namn, och ville därför att vi alla ska heta samma så småningom. Jag tog kontakt med en kompis kompis som har jobbat på skatteverket och efter en stunds grubblande hittade vi kryp hålet. Vi vill ha mitt efternamn som efternamn och min mans som mellannamn, så isamband med vigseln tar jag hans namn som mellannamn men vi behåller våra egna efternamn. Så måste det förbli till det att man vet att man inte ska ha några fler barn. När alla barn är födda ansöker maken om att få byta till mitt efternamn och har då rätt att behålla sitt eget som mellannamn. Apropå detta med mellannamns status så ät det inget problem om man följer ovanstående. Man har alltid som barnrätt att välja bland sina föräldrarsnamn som ogifta det vill säga låt barnen bekymmra sig om detta sen.

Lycka till!

Om någon har fler frågor skriv gärna till min inbox alias: sjöhöst77

Svar på tråden Bådas efternamn - hur funkar det?