• buzan

Gäster som tar med oinbjudna

Ni som skickat ut era inbjudningar och börjat få svar ha ni stött på folk som vill ta med oinbjudna.
    Min moster sa igår att min kusins tjej kommer till bröllopet. Min kusin är 17 år och till alla ygre har vi valt bort att inte bjuda pojkvänner eller flickvänner. Jag har aldrig träffat denna tjej. Även samma moster sa att min kusin kunde väl räknas som 18 då han fyller 18 i år. Men priset för oss ligger på nästan 1000:- skillan för en som dricker och inte dricker. Något som jag inte vill betala. Hade inte varit något problem om de frågat innan om hans tjej fått komma. Hur hade ni gjort

• Svar på tråden Gäster som tar med oinbjudna
  • Lövings

Ja faktiskt.
    Jag tycker inte det är oförskämt av dig att säga ifrån.
    Därimot från deras sida att bara anta när det bjuds på middag.
    En person på ett bröllop kostar faktiskt ganska mycket pengar.
    Säg ifrån på ett fint sätt ovh säg precis så som du sa nu.
    Vi hade inte tänkt att vi skulle bjuda de yngres partner för det blir dolk vi inte känner då, kostar lite mycket då osv.

• Thailand 08

Hon kan väl inte bara följa med! Och sen har ni ju inte träffat tjejen ens..desutom är det ju inte säkert att dom fortfarande är ihop när det är dax för bröllopet

• Garonne

Min sambos kompis bjöd med sin nya tjej som vi aldrig hade träffat. Detta berättade han när vi träffade henne första gången, så i det läget var det inte tillfälle att säga nåt alls. Efteråt sa min sambo till honom att detta inte är okej, men att han fick ta med henne eftersom det nu blivit sagt så. Det tog slut en månad senare, så problemet löst! I ditt fall så hade jag nog tagit upp detta med kusinens föräldrar, och bett dom förklara.

• AnnaochHenrik

Säg ifrån. Din kusin är INTE 18, och ska alltså inte ha alkohol till middagen, svårare än så är det inte. Det är ju till och med olagligt att servera alkohol till en 17-åring, om ni nu är på lokal. När det gäller kusinens flickvän, säg som det är, att ni valt att inte bjuda såpass unga pojkvänner/flickvänner. Jobbigt att säga ifrån, ja, men det är ert bröllop och ni har valt att bjuda de ni bjudit och inga andra, det får gästerna acceptera!

• buzan

Tack för svaren. Jag har igentligen inga problem med att hon följer med om de hade frågat. tex att min kusin vill väldigt gärna ta med sin flickvän går det bra för er. Då hade det kännts mycket bättre än att de tar för givet. Alkohol kommer han inte att få inte utav oss iallafall. Jag är inte intresserad av att betala den extra summan för någon som inte får dricka alkohol.

• Fröken Figo

hm... nej säg att det inte finns plats tyvärr och att ni får träffa den där tjejen vid annat tillfälle... USSCH min släkt har också bjudit in sig själva till andra fester vi organiserat!! Och jag har varit mesig förut och gått med att de kommer. Men nu tänker jag inte acceptera det.

Det är ju pinsamt för dem att de bjuder in folk. När du säger ifrån ska du inte skämmas utan det ska de göra...

• MissieA

Men innan jag dömmer måste jag fråga hur länge dem har varit ett par?? Alltså det finns även yngre som har seriösa förhållanden. Nu fick jag inte det intrycket men man vet aldrig. Känner en kille som är 18 och har varit tillsammans med sin tjej i 3 år. Menar inte att det är rätt av dem att bjuda in en objuden gäst vilket det var utan undrar.

• JohanoCissi

Den där tösen tycker jag ska stanna hemma och vänta på din kusin. Du blir nog tvungen att säga som det, att det kostar er massor med pengar. Lycka till!!

• stenkrossen

Min faster frågade också om min kusins tjej fick följa med, men hon erbjöd sig att betala för henne, det tycker jag var helt ok, men vi har valt att hon får komma med ändå om hon vill.

• weinlove

säg ifrån. helt klart. det gjorde jag när en av mina tjejkompisar sa att hennes kille som jag och fästmannen endast träffat någon gång också skulle komma. då sa jag på en gång precis så som det var: vi skulle vilja bjuda alla, men på grund av delvis ekonomin så går det inte. vi måste dra gränsen nånstanns och eftersom vi inte träffat ¤¤¤¤ nästan nåt så bjuder bjuder vi endast dig. Jag hoppas verkligen att du förstår?.

Det var väldigt svårt men kändes bra ändå att stå emot. hon blev lite tjurig och sa inte ens tack för kortet och svara istället: jag ska tänka på saken. hon har nu med väldigt lång eftertanke sagt att hon ändå kommer.

Svar på tråden Gäster som tar med oinbjudna