• BröllopJuli2008

Hur många meter behövs till..

Jag hade tänk göra egna rispåsar med hjälp av spetstyg från IKEA www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80080941. Men hur många meter tror ni behövs till 50 rispåsar? Jag hade tänkt klippa tyget som en kvadrat och sedan samla ändarna och sätta ett band runt, så att det blir som en påse typ..

• Svar på tråden Hur många meter behövs till..
  • BlivandeFruJohansson

Ja har gjort precis som du ska göra, tror ja köpte typ en och en halv meter. Hellre att köpa för mycke än för lite.. Tyget är ju så billigt Sen köpte ja på Lagerhaus silvrigt snöre, 12 meter för 10 kr (tror de va dom siffrorna..) och knöt ihop med. Ska även ha samma snöre runt blockljusen som vi ska ha på borden. Snöret ska även finnas på karafferna som ska stå på borden

• becky79

räkna med att få ut kanske 9-10st (dvs om du gör 14.5*14.5: 10st) så behöver du ju inte ens 80cm.
    så ifall du köper 1-1.5m så har du ju möjlighet att prova att göra 2-3st olika stl och känna efter vilken som är snyggast.

Jätte stora är ju inte snyggt och går åt massor utav ris (som du har över allt, i & på klänningen och i håret).

• BröllopJuli2008
    BlivandeFruJohansson skrev 2008-03-24 13:40:17 följande:
    Ja har gjort precis som du ska göra, tror ja köpte typ en och en halv meter. Hellre att köpa för mycke än för lite.. Tyget är ju så billigt Sen köpte ja på Lagerhaus silvrigt snöre, 12 meter för 10 kr (tror de va dom siffrorna..) och knöt ihop med. Ska även ha samma snöre runt blockljusen som vi ska ha på borden. Snöret ska även finnas på karafferna som ska stå på borden
    Wow! Snyggt!
  • BröllopJuli2008
    becky79 skrev 2008-03-24 13:45:56 följande:
    räkna med att få ut kanske 9-10st (dvs om du gör 14.5*14.5: 10st) så behöver du ju inte ens 80cm.så ifall du köper 1-1.5m så har du ju möjlighet att prova att göra 2-3st olika stl och känna efter vilken som är snyggast.Jätte stora är ju inte snyggt och går åt massor utav ris (som du har över allt, i & på klänningen och i håret).
    Tack! Håller med om att det är bättre med för mycket tyg är för lite=)

Vad ska man ha för ris? Kan man ta vanligt jasminris? Och hur blir det med "uppstädningen" på kyrkbacken sen? Är det något kyrkan står för?
  • BlivandeFruJohansson

Ja har hört att man ska ha grötris så de har vi! Antar att kyrkan städar, har aldrig hört att nån annan har städat. Ska nog höra de me prästen när vi ska ha vårt möte. Säkert olika från kyrka till kyrka.

• JohanoCissi

Du ska nog kolla med din kyrka om det är tillått att slänga ris just där. Många har förbud mot det då det är svårt att städa upp. Ett tips istället för vanligt ris är solrosfrön som fåglarna kan äta upp. Vi ska ha vanligt ris men får själva sopa upp det sen.

• BröllopJuli2008

Ytterliggare en fråga till prästen=)

• BlivandeFruJohansson

Blir en del man ska fråga dom

• becky79

vi hade ris men vi behövde inte städa upp, men hör med den kyrkan som du ska gifta dig i, dom har alla lite olika regler.

• Miss Blue

Varför är grötris bättre???
    Jämfört med "vanligt" ris???

• lillasmilla

jag gjorde mina igår, 15*16 cm i kvadrater.
    Mitt tyg är bara ca 40 cm brett så mina 2m räckte inte =(
    måste åka och köpa mer idag! Har köpt rosa 3mm sidenband på åhlens, ska oxå ha dem runt våra blockljus (redan monterat och klart!) Använde vanligt ris. Om riset är "dammigt" se till att skölja det innan du lägger det i påsarna, annars kommer det se ut som din man har mjäll! =)

• Ingarö08

Smart idé! Den snor jag! Vi kommer att blanda ris med rosblad. Tror att det kan vara fint

Riset har att göra med att vissa sväller i fåglarnas mage och inte är bra för dem? tror jag... men jag kan ha helt fel

• lillasmilla
    Ingarö08 skrev 2008-03-25 11:39:42 följande:
    Någon som sett detta tyg? ser ut lite som organza på bild. Finns i fler fäger! Borde väl funka som rispåse? www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80104466
    jepp, det är jättefint! men! du måste nog sicksacka alla kanter, det revar sig VÄLDIGT lätt! så då är ju frågan om det är värt det, blir ju ganska mycket jobb...
  • Ingarö08

haha, jag som inte ens har symaskin - not a good idea! Tack för tipset!

• becky79

undra ifall man inte skulle kunna sätta (tårtdeko.) i hjärtform tillsammans med riset.
    Skulle ju se super gulligt ut, dom är ju gjorda i socker, så i värme händer det ju inte mycket men sen igen i regn kan det vara lite olämpligt :)

• BlivandeFruJohansson

De blir nog jättefint me tårtdekor i riset! Orkar inte öppna alla nu, så de får blir bara ris. Men de ser nog mysigt ut

• Princess Nightingale

Jag har inte last igenom traden men jag har just det tyget hemma. Det finns en liten risk att vissa riskorn faller ur spetsen... (Testade nyss) Sa anvand stora riskorn av ngt slag.

Forresten, tyget ar lite svart att klippa i for att fa rakt, sa ta 0.5 meter mer an vad du tror. Priset ar ju anda sa billigt.

• Ingarö08

Var det SARITA du hade eller det som TS skrev om?

Princess Nightingale skrev 2008-03-26 06:17:37 följande:

Jag har inte last igenom traden men jag har just det tyget hemma. Det finns en liten risk att vissa riskorn faller ur spetsen... (Testade nyss) Sa anvand stora riskorn av ngt slag.Forresten, tyget ar lite svart att klippa i for att fa rakt, sa ta 0.5 meter mer an vad du tror. Priset ar ju anda sa billigt.
Svar på tråden Hur många meter behövs till..