• dragonesse

Tips på citat om kärlek (ej från barn)?

Nån som har några fina, gärna korta, citat om kärlek? Har sett flera som har det som fotnot i sina festprogram, har tänkt mig något liknande! EJ barncitat, det har jag väldigt många av redan. Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Tips på citat om kärlek (ej från barn)?
  • 8augusti2008

Där kärleken tittar in genom fönstret går olyckan ut genom dörren. Polskt ordspråk

Kärleken skulle inte ha förklarats gudomlig om den inte ofta hade uträttat underverk. Abbé Prévost

Kärleken är en egoism för två. Madame de Staël

Kärleken är som kvicksilver i handen. Om du håller isär fingrarna så stannar den. Griper du tag om den så hoppar den sin väg. Dorothy Parker

Det är kärleken som sätter solen och de andra stjärnorna i rörelse. Dante Alighieri

Kärlek är det enda som förökas när vi slösar med det. Ricarda Huch

Om kärleken är en illusion så åt helvete med verkligheten. Elsa Gress

Äkta kärlek börjar där ingenting väntas i gengäld. Antoine de Saint-Exupéry

• dragonesse

Åh, TACK!!! Give me more!

• Cantaton

Dessa citat finns samtliga i notboken "Kärlekens sånger". Det är bara ett urval, men resten kändes inte lika klockrena om man vill betona den ljuva kärleken, exempelvis "I kärlek finns löften men inga garantier" och "Kärleken är som mässling, ju senare i livet den kommer, dess värre."

Så här kommer några kärlekscitat.

"Kärleken är blind - äktenskapet är skarpsynt." Svenskt ordspråk

"Viss kärlek är som vinteräpplen, mognar sent och håller länge." ??

"Kärleken är inte blind - den ser bara lite dåligt." ??

"Kärleken övervinner allt." Vergilius 19 f.Kr.

"Kärlekens blommor ska vattnas med vin." CM Bellman, op. 13

"Ett hjärta som älskat är alltid ungt." Ordspråk

"Sådan enighet skall råda emellan er att när den ene gråter skall den andre känna smaken av salt." Ordspråk

"De älskandes gnabb är kärlekens förnyelse." Ternetuis, 166 f.Kr.

"Den som älskar dig överser med dina brister." ??

"Längtan är kärlekens ständige följeslagare." ??

• dragonesse

Tack så mycket, vad ni är gulliga! Nu har jag en hel del uppslag till vårt festprogram! Men jag tar gärna emot fler tips!

• JohanoCissi

det finns massor med olika citat här på bröllopstorget

• JohanoCissi

gå in på bröllopsplanering så finns det längre ner....."citat och ordspråk" eller nåt sånt tror jag

• Cantaton

Hittade en sida på nätet med flera sidor av kärlekscitat - lyckliga som olyckliga. Här är två exempel:

"Av alla passioner är kärleken den starkaste, för att den samtidigt anfaller både huvudet, hjärtat och sinnena." Lao-Tse

"Av kärlekens beröring blir var och en poet." Platon

Här är sidan:
    www.livet.se/ord/kategori/K%E4rlek

• MissLi

Den högsta lyckan i livet är förvissningen om att vara älskad för sin egen skull, eller rättare sagt: att vara älskad trots en själv. / Victor Hugo

En man är som regel en kvinnas säkra byte långt innan han själv har en aning om det. / Walter Winchell

Ett lyckligt äktenskap kräver att man förälskar sig många gånger och varje gång i samma person. / Mignon McLaughlin

Min kärlek till dig är enkel, rak och sann. Det är bara jag som krånglar till det ibland. / Caroline Wekell

Säga vad man vill om min fru, men tur i kärlek har hon. / Okänt ursprung

Tycker de här är söta utan att bli för mkt... Gillar inte när d blir sockervaddsvarning :)

Svar på tråden Tips på citat om kärlek (ej från barn)?