• Vi2alltid

Namn och Pass

Jag har inget gällande pass, och måste skaffa nytt inför bröllopsresan. Men jag byter ju namn vid vigseln, hur ska jag hinna få ett nytt pass innan resan? vi kanske reser ett par veckor efter vigseln...

• Svar på tråden Namn och Pass
  • bara jag

Det tar ca en vecka att få pass, men lite längre för namnbyte. Tänk på att det är semestertider också. Hör med polismyndigheten/skattemyndigheten om detta! Lycka till!

• PennyJenny

Om ni åker bara några dagar efteråt får du nog skaffa ett pass i ditt gamla namn. Det måste stå samma namn i pass och på biljetten, det är stenhårt. Och det tar som bara jag skriver cirka en vecka att få pass plus tid för namnbytet. Och då vill det till att prästen/vigselförrättaren skickar in pappren med en gång också. Jag skulle inte rekommendera någon att resa på sitt nya namn en månad efter vigseln för att det skulle kunna ta för lång tid med pappren. Sedan behöver du ju inte skaffa ett nytt pass i ditt nya namn förens du ska ut och resa nästa gång. Så på så vis kan du ju lägga kostnaderna för två pass med lite mellanrum.

• PennyJenny

Alltså, från att man bytt namn tills man kan ha sitt nya pass tar det som regel i alla fall minst 2,5 veckor från att pappren har hamnat hos skattemydndigheten och att du kan hämta ut passet. Och då är det utan att det hakar upp sig någonstans och att du har e-legitimation och kan skriva ut ditt nya personbevis så fort det gått igenom och inte väntar på att det ska komma i posten.

• angelsson

Någon som vet? Om man bokar biljetten i samma namn som det står i passet men man egentligen bytt namn i samband med vigseln syns det då någonstans? Typ kollar dem upp på flygplatsen så att man är folkbokförd i samma namn? Om inte så kan man ju skita i att byta ut sitt pass tills det går ut och bara se till att boka biljett i samma namn...

• Bennis

Hej!

Man kan förbeställa ett pass i det nya namnet om man skall åka några veckor efter bröllop. Jag läste det när jag kollade hur jag skulle göra till vår bröllopsresa men kommer inte exakt i håg hur man gick tillväga. KOlla med polismyndigheten.

Lycka till!

//Bennis

• PennyJenny

angelsson skrev 2008-03-24 21:15:29 följande:

Någon som vet? Om man bokar biljetten i samma namn som det står i passet men man egentligen bytt namn i samband med vigseln syns det då någonstans? Typ kollar dem upp på flygplatsen så att man är folkbokförd i samma namn? Om inte så kan man ju skita i att byta ut sitt pass tills det går ut och bara se till att boka biljett i samma namn...
    [/citat]

Man har upp till sex månader på sig att byta ut identiteshandlingar och sånt efter ett namnbyte. Men jag vet inte om det syns någonstans vid passkontroll eller så. Jag skulle dock inte vilja åka runt med ett pass i mitt gamla namn speciellt länge efter bytet. Risken är ju att det stället till problem istället med kreditkort och annat som man troligen har i sitt nya namn.
    Bennis skrev 2008-03-24 21:53:58 följande:
    [citat]
    Hej!Man kan förbeställa ett pass i det nya namnet om man skall åka några veckor efter bröllop. Jag läste det när jag kollade hur jag skulle göra till vår bröllopsresa men kommer inte exakt i håg hur man gick tillväga. KOlla med polismyndigheten.Lycka till!//Bennis
    Är du säker på det? Det låter ju lite konstigt eftersom de gör passen mot uppgifterna i folkbokföringen.
  • PennyJenny

Det där blev ju inte så bra...*suckar* Det är alltså två citat i samma ruta.

• anne på grönkulla

Om man åker inom en månad efter namnbytet/vigseln så rekommenderar jag att man gör det med ett pass i sitt gamla namn, för att det inte ska bli ett problem om nåt av alla de moment som ska registreras dröjer lite. Man har 6 månader på sig efter ett namnbyte att byta ID-handlingar, så det är inga problem.

Vissa passmyndigheter kan tillåta att göra iordning ansökan i förväg, men den kan inte godkännas och passet göras förrän bytet gått igenom och registrerats så att det ändrats formellt i folkbokföringen. Och om passhandläggaren alls är beredd att göra iordning det så är helt upp till den enskilda handläggaren och dens chef - vill de vara hyggliga så kan de vara det, men man kan aldrig kräva det och man kan aldrig få ut ett pass i ett annat namn än det man är folkbokförd som.

• PennyJenny

Men om passet inte får göras fören bytet har gått igenom, tjänar man verkligen någon tid på det då? *funderar bara*

• anne på grönkulla

Nej, jag tror inte det. Jag tror det är en sån där ide som låter bra när man är otålig men inte gör så mycket skillnad i praktiken. Och det är helt upp till den enskilda passmyndigheten om man alls får göra det - jag tror de flesta skulle le artigt och säga att det just inte gör någon skillnad så varsågod och kom tillbaka efter att bytet gått igenom. Jag vet faktiskt inte ens om det funkar att göra det rent tekniskt, när jag tänker efter.

• Vi2alltid

egentligen kanske det inte gör nåt att jag gör ett pass i mitt gamla namn, jag lär ju inte kunna resa nån stans på några år ändå sen! :P

• nicenettis
    Vi2alltid skrev 2008-03-24 17:59:48 följande:
    Jag har inget gällande pass, och måste skaffa nytt inför bröllopsresan. Men jag byter ju namn vid vigseln, hur ska jag hinna få ett nytt pass innan resan? vi kanske reser ett par veckor efter vigseln...
    tillfälligt pass kanske skulle vara något
  • Nessan

Det skulle jag inte tycka! Tillfälliga pass är ju vansinningt mycket dyrare och gäller väsentligt kortare tid. Då är det ju bättre att skaffa ett nytt riktigt pass i sitt gamla namn (även om man bara kommer hinna använda det en gång) till halva priset mot ett tillfälligt!

nicenettis skrev 2008-03-25 12:33:04 följande:
    tillfälligt pass kanske skulle vara något
  • nicenettis
    Nessan skrev 2008-03-25 12:36:03 följande:
    Det skulle jag inte tycka! Tillfälliga pass är ju vansinningt mycket dyrare och gäller väsentligt kortare tid. Då är det ju bättre att skaffa ett nytt riktigt pass i sitt gamla namn (även om man bara kommer hinna använda det en gång) till halva priset mot ett tillfälligt!
    om man inte hinner få sitt riktiga pass i tid så är detta ett bra sätt
  • Nessan

Fast jag tycker ändå att ett provisoriskt pass verkar krånligare och dyrare, särskilt nu då TS redan innan vigseln är medveten om problemet. Att skaffa ett pass i sitt nuvarande namn tar ca 5 arbetsdagar och kan göras på närmaste polisstation till en kostnad av 400 kr.
    Ett provisoriskt pass gäller för det första inte i alla länder (så det måste man kolla upp noga själv om det gäller dit man ska åka), det kostar 980 kr och utfärdas dessutom bara på vissa platser i landet, samt gäller bara för just den resan.

• Vi2alltid
    Nessan skrev 2008-03-25 12:49:34 följande:
    Att skaffa ett pass i sitt nuvarande namn tar ca 5 arbetsdagar och kan göras på närmaste polisstation till en kostnad av 400 kr.
    Är det inte dyrare? Det märks att jag aldrig reser nånstans annars HAHA!
  • Nessan

Haha, å då är det ändå dubbelt så dyrt som tidigare. För nåt år sedan kostade ett pass 200 kr och var giltigt i 10 år (om man var över 18 år). Nu kostar ett pass 400 kr och är bara giltigt i 5 år!

Vi2alltid skrev 2008-03-25 15:15:57 följande:
    Är det inte dyrare? Det märks att jag aldrig reser nånstans annars HAHA!
Svar på tråden Namn och Pass