• delamotte

Bäst med Maj eller Augusti bröllop???

Hej alla! Hoppas ni haft en bra påsk!

Min sambo och jag förlovade oss i januari och har nu börjat prata bröllop, elelr rättare sagt när vi vill gifta oss! Föst var vi helt inne på slutet av augusti/början på september (jag gillar när det är realtivt varmt ute). Men så började vi prata om att Maj kanske är bätre, isåfall slutet på Maj. Har ni några tips på för och nackdelar med dessa olika perioder?? tex väder, blommor, smekresa etc??

vore tacksam för alla tips!!

Kram M

• Svar på tråden Bäst med Maj eller Augusti bröllop???
  • Kattflickan

Jag måste ju säga maj, eftersom jag själv ska gifta mig i slutet av maj. Fast min dröm har alltid varit att få gifta mig i maj så när min älskling friade på midsommarafton i somras så var det ingen tvekan om när bröllopet skulle ske. Jag älskar våren och just maj månad. Allt är så vackert då, så härligt ljusgrönt och spirande och man har hela sommaren framför sig. Jag hoppas på att liljekonvaljerna ska stå i blom så jag kan använda dem i min bukett och dukning. Det är min favoritblomma! Fast om du tänker maj i år så får du kanske öka takten i planeringen lite eftersom det är en del att göra. Lycka till iaf!

• Fenixx

augusti/början på september är ju större chans för bättre väder tror jag.
    men våren är ju härlig på sitt sätt med.
    svårt sånt.
    vi skulle gift oss första helgen i september från början, men för att matcha med bröllopsresa och semester så blir det sista helgen i juli istället.

• pniiina88

vi gifter oss 17 maj och det känns kanon... MAj är en underbar månad!

• halo08

Maj... för den kommer först
    (Vi gifter oss i Maj)

• Embo81

Augusti, nästan alltid fint väder!

• Troll-P

Maj
    - Tänk på din stackars man som måste svettas i kostym/frack i augusti. För oss tjejer är det inte alls lika jobbigt.
    - Många är bortresta på semester i augusti.
    - Det är inte lika fullbokat i maj (om du undviker "bröllopshelgerna" typ pingst).
    - Ni slipper bli besvikna om vädret är skit.
    - Många gifter sig i augusti och då får ni kanske "dela" era gäster med fler brudpar. (Känner ett par som var på 3 bröllop på två veckor..!)

• Mikabella

Augusti! Då har ni längre tid på er att planera, solbrännan sitter (förhoppningsvis) på både er o gästerna+ att det finns många fler fina klänningar i butikerna att välja på för de kvinnliga deltagaran ;)Sommar lev skre ju oftast i april/maj. men men..hur ni än gör så kommer det bli hur bra som helst tror jag! Grattis och lycka till med all planering!

• hjartan

Vi valde maj först och främst för att vi inte vill ägna semestern åt bröllopsplanering utan då vill vi njuta av ledighet istället. Vi fixar nästan allt själv så det är mycket att göra ska man bara boka folk som ska fixa så kan ju augusti vara lika bra.

Jag tänkte också att folk ev är på semester oftare i augusti.

• Tant Doris

Vi gifter oss i början av augusti nästa år och hoppas på strålande väder. Fast vi valde inte helt av den anledningen (brukar ju vara jättefint i slutet av maj också, tycker själv om den månaden.. fyller år då ).

- Eftersom vi gifter oss på en vardag så kan de flesta planera in semester i augusti.
    - Det är ingen risk att vi får dela gäster med andra brudpar i augusti (det är ingen mer i våra familjer som är i närheten av att gifta sig)
    - Solbrännan sitter förhoppningsvis där den ska
    - Vi ville ha ett "roligt" datum (090807).

Tror det blir jättebra hur ni än gör, det gäller bara att komma fram till vad ni själva tycker verkar bäst. Lycka till !

• JhS2008

Maj valde vi av följande anledningar;

* allt är nytt och grönt och det luktar och man andas friskt
    * alla vårblommor och blommande träd (körsbär etc. är sååå fina)
    * eftersom det inte är semesterperiod är fler lediga
    * folk njuter mer av våren och är gladare (efter en kall vinter) än av slutet av sommaren (eftersom man då inte njuter av grönskan på samma sätt, och man har haft värmen ett tag)

• JhS2008

Skumt.. hela mitt inlägg kom inte med.. här kommer fortsättningen..

*folk njuter mer av våren och är gladare (efter en kall vinter) än av slutet av sommaren (eftersom man då inte njuter av grönskan på samma sätt, och man har haft värmen ett tag) = några kommentarer vi fått från andra när vi berättat om vårt majbröllop. Något som också märks tydligt.
    *färre personer har semester i maj, lättare att fler kan komma, lättare att finna lediga tider till frisör etc.
    *billigare och fler möjligheter till bröllopsresa (maj är inte under normal semesterperiod)
    *fler fina naturliga blommor :)
    *vill hellre vara nygift på sommaren än att stressa för bröllopsplanaring under större delen av semesterperioden (då så mycket annat roligt redan sker)

Hur ni än gör tror jag att ni kommer att få ett underbart bröllop, lycka till!

• JhS2008

För oss är även maj en speciell månad

• lillaj

Vilket som men vi valde augusti eftersom vi inte ville stressa fram besluten. Augusti är en fin månad och skickar man bara inbjudningarna i god tid är det inga problem med att det är semester, snarare fördel enligt dem vi bjudit. Augusti är oftast fint och stabilt vädermässigt och folk är solbrända och utvilade!! För oss fanns inget alternativ för vi har alltid pratat om ett augustibröllop Men maj är fint också, all nyutslagen grönska osv

Svar på tråden Bäst med Maj eller Augusti bröllop???