• mirre07

10 års kontrakt i stället för bröllop?

Hmmm.... Vill ha lite åsikter om detta... Jag och min sambo firade 8 år härom dagen och då pratade vi äktenskap, vilket vi har gjort förut men det runnit ut i sanden. Jo jag kan tänka mej att vi gifter oss men sambon tror jag inte riktigt vågar. Han skyllde på att alla han pratat med tyckte att det inte blivit bra efteråt. Vi har barn, hus, bilar och djur ihop osv så vi är ju redan rätt insyltade i varandra. Ett giftermål skulle inte förändra så mycket och vill han undanhålla mej saker som sitt lands ställe tex (villket jag inte vill ha att göra med endå) så kan man väl skriva pappaer.
    Men kan man skriva något slags kontrakt? Har aldrig hört talas om det men det kändes rätt OK endå Jag vill ju inte missa en rolig bröllosfest och inte han heller.
    Vad göra?

• Svar på tråden 10 års kontrakt i stället för bröllop?
  • Nessan

Ett giftermål kan ju förändra för er om något skulle hända nån av er, särskilt i och med att ni har barn!

• swordfish

Det är ju även en juridisk trygghet att vara gifta med varandra. När ni har barn och hus ihop, så underlättar det.
    Men visst, det går ju skriva Testamente och äktenskapsord om man vill det.
    Dem bitarna är viktiga. Jag kan det inte helt, men om någon av er går bort, så ärver barnen den delen, och det kan ju bli lite knepigt med förmyndare osv.
    Gift er borgligt och ha sen en bröllopsfest!?

• Lilla My

Ja, och skriv äktenskapsförord om hans landställe och liknande.

swordfish skrev 2008-03-26 11:06:15 följande:
    Det är ju även en juridisk trygghet att vara gifta med varandra. När ni har barn och hus ihop, så underlättar det.Men visst, det går ju skriva Testamente och äktenskapsord om man vill det. Dem bitarna är viktiga. Jag kan det inte helt, men om någon av er går bort, så ärver barnen den delen, och det kan ju bli lite knepigt med förmyndare osv. Gift er borgligt och ha sen en bröllopsfest!?
  • mirre07

Hur ska man lägga fram det här då? Känns dumt att tvinga honom.

• Aleta

Det finns massor med juridiska fördelar att vara gift om man har barn!
    Speciellt om det händer något och den ena dör, då är det tungt nog utan att få stångas med en massa juridiska problem.
    Den tryggheten kan man unna varandra och, let's face it, det är inte speciellt svårt att skilja sig om det skulle skita sig...
    Klart att man ska ha äktenskapsförord det används ju bara om det går åt skogen.

• swordfish
    mirre07 skrev 2008-03-26 11:39:51 följande:
    Hur ska man lägga fram det här då? Känns dumt att tvinga honom.
    Det är inget att Tvinga honom!! Säg att eftersom ni har hus och barn och alltet, att du vill känna trygghet, ekonomiskt. Att du har funderat sedan ni pratat om äktenskap. Att även om han (och du) inte har lust att gifta er, så vore det på tiden att ni skriver testamente. Där kan han ju även skriva in om sitt lantställe.
    Det är inget konstigt alls med det!!
    Säger som någon ovan, det är inte enklare att separera bara för att man inte är gift!! kanske tvärtom t o m??
    På vilket sätt skulle ens förhållande ändras för att man gifter sig? Vad har han för dåliga erfarenheter av det...?
  • Marsaphir Marlean

Fråga honom vad det är som skrämmer honom? Inget blir ju BÄTTRE av att man gifter sig, men å andra sidan blir ju inget sämre heller, och man får ha en fin dag och fira sin kärlek på.

• Vidalila

äktenskapsförord menar du? det är klart ni kan skriva det. hans landställe blir då hans enskilda egendom och vid en ev skilsmässa så får du inget av värdet av det. så kan man göra med gamla släktklenoder eller stora summor pengar.

• mirre07

Kan ma hitta dessa fördelar i pappersform så han kan läsa, ni vet hur killar är måste ha det svart på vitt. Altså från läns styrelsen eller vad det nu kan vara.

• Vidalila

...om pengarna är gåva eller arv vill säga.

• mirre07

Varken han eller jag har så bra erfarenheter men han tog nog det hårdast i längden och är rädd för att bli brutalt sviken igen.

• Troll-P

Om ni har ett familj och ett liv ihop kan giftermål vara väldigt bra av juridiska skäl. Det är ju dessutom lättare att ni diskuterar sådant som arv, äktenskapsförord etc nu än om det skulle hända något. Det är faktiskt något man bör tänka på om man har barn ihop.

Inget är väl större än att få barn tillsammans?! Ni kan ju ha en enkel borgerlig vigsel om han inte vill ha stohejet runt omkring.

• ohlala

men man kan ju gifta sig borligt och så... det låter ju som ren DUMHET att inte gifta sig om ni har barn, hus, bil, ekonomi etc.
    tänk om det händer er ngt,
    money makes man mad!

• PennyJenny

Det går inte att bara genom att skriva papper får samma trygghet som om man gifter sig. Inte när man har barn och så.

Mycket kan man avtala om i samboavtal och testamentera, men vissa saker går inte, där träder lagen in. Och just vid dödsfall är det ur makarnas perspektiv bättre att vara gifta eftersom man ärver varandra då. Är ni inte gifta så har barnen rätt till delar av sitt arv även om ni testamenterar till varandra.

jag skulle råda er att gå till en familjejusrist och prata igenom det här med en neutral part. De kan vidra och vända på saker på ett annat sätt än man själv kan.

Och att gifta sig behöver inte betyda att man har stort bröllop för 100 pers, kyrka, lång resa, samma namn och att man delar på allt händanefter. Det kan precis lika väl vara över på 5 minuter i en borgerlig vigsel utan ringar, behålla sina namn och med ett äktenskapsord skrivet om saker som inte ska vara föremål för ev bodelning (tex tidigare sparade pengar, värdefulla föremål som konst, fastigheter som fritidshus, att framtida ev arv ska vara enskild egendom osv). Men det ger ett mycket, mycket bättre skydd.

• mirre07

Jag kan nog hålla med om att den är lite trams och feghet från hans sida . Båda vill nog ha ett stort bröllop med alla vänner, i kyrkan vet jag inte, jag har bara besökt kyrkor vid begravningar och bröllop och nån gud tror jag inte på så det kanske blir nån annanstans, men borgerligt låter lite trist. Får nog försöka tala lite mer allvar med honom.

• anne på grönkulla

Alltså har man egendom (oavsett om man vill ha dem tillsammans eller separat) och barn och en gemensam framtid så är det (ur rent juridisk synvinkel) rätt korkat att INTE gifta sig... Det går att avtala bort vissa effekter av det bättre och enklare än att vatal till sig fördelarna utan att vara gift dessutom...

Svar på tråden 10 års kontrakt i stället för bröllop?