• JohannaoBjörn

Gör jag fel som inte bjuder henne?

Har ett problem med min pappa. Mina föräldrar skilde sej förra året och pappa har träffat en ny. Jag har träffat henne två gånger och bjöd henne inte på brölloppet, hade inte träffat henne alls när vi skickade inbjudningarna. Nu sa jag rent ut att hon inte var bjuden. Pappa tog illa vid sej och tycker inte han behöver hjälpa till med planering och sånt nu, vilket självklart är upp till honom. Jag bara undrar är jag dum som inte bjuder med henne? Vi har bara bjudit dem närmsta så känns konstigt att bjuda någon utomstående. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Gör jag fel som inte bjuder henne?
  • Marsaphir Marlean

Han behöver ju inte hjälpa till med planeringen, det sköter väl du? Och jag tycker INTE du är dum om han inte är gift med henne, i så fall vore det taskigt, men är de "bara" ihop och ni inte ens träffat henne, kör på. Jag hade gjort som dig.

• sanan

Det kan vara en fin gest mot din pappas nya, om det verkar vara något så som kommer vara långsiktigt förhållande (mellan din pappa och den nya) annars kan det leda till sprickor kanske i framtiden (både mellan dig och din pappa samt pappans nya)..man kanske ska tänka the more the marrier..*ler* men viktigt att komma ihåg, det är ERAN dag..gör som ni känner för.

• Vidalila

Jag hade bjudit henne. Det är din pappas tjej, klart hon ska komma.

• Aleta

Det är ju inte så hemskt länge sedan de skilde sig. Förklara för din pappa att du gärna lär känna hans nya, men att till bröllopet vill du bara ha din "gamla" familj. (Underlättar ju förstås om inte din mamma har en ny med sig...)

• johansdotter

Om dom nu har ett "seriöst" förhållande, så skulle jag absolut låta henne komma med. Hon hör juh då också till "närmaste" familjen. Bjud över dom på fika någon gång innan så ni får en chans att bekanta er lite innan.
    Dessutom kan jag rent generellt säga att på din bröllopsdag kommer du inte sitta i hennes knä....utan kommer ha fullt upp med ert, så varför inte låta han ha sitt sällskap med?

• hondafreak

Jag hade bjudit henne, är lite oartigt att bara bjuda den ena....och din pappa slipper hamna i en konstig sits.....och du och hon kommer dra bättre efter bröllopet än om hon inte fick komma......

• JohanoCissi

Jag tycker att du ska bjuda henne. Tänk om det hade varit din pappas bröllop, hade inte du tagit illa vid dig om inte din nya kille var välkommen? Det hade nog jag gjort.

• MyStyle

Tycker faktiskt inte att det är oartigt. Med tanke på att du inte känner henne, det är din pappa (hade varit annorlunda om det varit din kusin) och skilsmässan är ganska färsk så tycker inte jag att du ska känna dig tvingad att bjuda någon du inte känner. Så kvittar det om det så skulle vara din farmor...
    Såvida din mamma inte får ta med nån ny heller så finns det inga måsten.
    Är det bara lika för alla så kan man inte opponera sig.
    Det beror ju faktiskt mycket på dig. Om du fortfarande tycker det är jobbigt att dina föräldrar gått isär (vilket jag själv troligtvis hade gjort) så tycker inte jag att du behöver bjuda nån mer.
    Det är ER dag, bjud de ni vill ska minnas denna dagen med er.
    Lycka till, hur du än gör!

• misstrixie

Jag var lite i samma situation innan vi skickade våra inbjudningar, kände att jag var tvungen att bjuda pappas nya (som jag inte heller hade träffat då) och samtidigt kändes det lite konstigt och motigt... sedan tog det hux flux slut mellan dem precis innan inbjudningarna skulle ut, så då var det ju inget att snacka om. Men om det inte hade blivit så... tja, jag hade nog bjudit henne ändå. Jag menar, säg att de fortsätter att vara tillsammans i fem, tio, tjugo år till och man lär känna den här personen och tycker bra om henne... då skulle man ju ångra jättemycket att hon inte fick komma.

Tycker inte alls att du är "dum" men tänk över det en extra gång. För mig personligen så känns det extra viktigt nu inför bröllopet att vårda alla relationer så att det inte finns några dåliga vibbar på den stora dagen.

• SusanneLee

Jag är också lite i samma situation. Min mamma har träffat en ny (min pappa är död sedan många år). Denna nya karl mamma har träffat har skapat mycket irritation i min familj. Mina yngre syskon och min mormor uppskattar inte att mamma flyttade långt ifrån dom, och den nya mannen har visat några sidor som vi inte uppskattar. Vi bjöd bara min mamma, inte hennes nya sambo. Hon lät lite besviken, men förstår nog. Hon var glad att hon fick komma, sa att hon inte visste hur arg jag är på henne eftersom vi itne har pratat så mycket om det. Jag förklarade att jag inte är arg på henne, men besviken på en del val hon gjort. Jag sa även att hon är en vuxen människa och får fatta sina egna beslut, som jag respekterar. Förklarade att så här får det blir nu. Jag förstår om hon blev besviken, men det kändes mest rätt som läget är just nu.

Svar på tråden Gör jag fel som inte bjuder henne?