• Miss Blue

Efter giftermålet - hur blir det med körkort, bankkort osv??

Behöver man göra något mer än anmäla namnändring och skicka in hindersprövning? Hur funkar det med körkort, bankkort osv sker det med automatik efter bröllopet och i så fall hur lång tid tar det innan det är klart?????? Jag kommer att behålla mitt efternamn som mellannamn och lägga till min M2B´s efternamn....

• Svar på tråden Efter giftermålet - hur blir det med körkort, bankkort osv??
  • MrsThurhagen

körkortet får du papper om. Men tror du måste fixa med bankkort själv. Så va de när min sambo bytte namn iaf.

• Miss Blue

Åkej!
    Kan man göra det i förväg? Alltså förbereda eller måste det ske efter giftermålet och infon gått iväg till folkbokföringen? Hmm jag antar att det är så...

• MrsThurhagen

Du måste nog ha bytt ditt namn. Bankkortet tar någon dag bara att få ett nytt. Sen kommer man på en massa kort eftersom. Coop, hm o såna kort... kryllar ju av dom :)

• Miss Blue

Oj det kommer bli lite jobb med andra ord....
  • MrsThurhagen

ja fast många är det ju enkelt att maila till. tyckte de gick rätt smidigt för honom. :)

• Nessan

Att ditt gamla namn står på ditt bankkort utgör ju inget hinder att ta ut pengar från det, så att förbereda dessa byten blir nog knappast ens nödvändigt. Koden till kortet är ju densamma även efter giftermålet eller hur? Det enda du behöver tänka på är att tills du fått nytt körkort och bankkort kan det ju vara bra om du undertecknar kvitton och liknande med det namn som faktiskt står på din nuvarande id-handling.

• jennysnartfru

Det snabbaste är att du kontaktar din bank, du får ett nytt på 2-3 dagar. När jag kom hem så hette jag redan mitt nya efternamn, det går fortare än man tror. Jag gick till polisen och fixade nytt passs, tog en vecka. Körkort, skickade efter en ändringsblankett på www.vv.se

• 20080301

Körkortspapperna kommer hem av sig själv, banken hämtar sina uppgifter från skatteverket men kort måste du hämta själv. Jag ändrade mitt namn överallt via mail utom bank, lgh, garageplatsen dom ville ha in en kopia på att jag bytt namn. Det är smidigt det mesta går ju per automatik.

• Nessan

Man behöver inte skicka efter en ändringsblankett hos VV, de får automatiskt uppdaterineg från Skatteverket och skickar då ut nya körkortspapper till alla som bytt namn.

• Nessan

Man märker också ganska snart på den post som kommer hem vilka man behöver kontakta och meddela att man har bytt namn!

• Thailand 08

Du får papper från skatteverket med bevis på att du har nytt namn ,den kan du använda för att styrka dina nya uppgifter+ automatiskt från vägverket oxå för ett nytt körkort

• L2K

Kastar in min fråga i den här tråden...
    Har fått papper på att jag har bytt namn, sett på bankkontot att det är bytt där med...

Tänkte jag skulle ändra på ica-kortet men där står det "Dessa uppgifter uppdateras i samband med flyttanmälan till Svensk Adressändring/Folkbokföringen och kan inte ändras här." Innebär det att dom får en uppdatering från folkbokföringen eller måste jag göra det själv? Fattade inte riktigt det där...

Och ni som redan har gått igenom den här biten, har ni tips på nåt att tänka på? Nånstans ni glömde bort att byta namn på som man behöver göra själv?
    Har funderat för fullt men är ju svårt att veta vilket man byter själv på och vilket som byts automatiskt ju...

Svar på tråden Efter giftermålet - hur blir det med körkort, bankkort osv??