• lillabruden

har en liten tanke jag vill ha åsikter om....

Har funderat i evigheter på denna saken och har kommit fram till en liten eventuell lösning..men som ni märker är jag inte säker!
    Det är så att vi har allt redan och vill enbart önska oss pengar eller resecheckar på det bolag vi väljer att åka med på smekmånad... Tanken som slår mig dock är att det anses mycket fult att be om pengar och många vill inte avslöja summan för diverse anledningar. Inget är för lite i min åsikt men andra verkar tycka annat....

Min tanke är att man har en stor låda som man kan lägga kuvert med pengar/resecheck i, och vill man då uppge vem som gett det kan man ju ha ett fint kort tillsammans med det... Och lägger man det då i en låda så är det ingen som ser och vet vad dem andra ger.....

Är detta en bra lösning...?? Är så slut i huvet med detta problem....många har redan kritiserat att vi vill ha pengar men vi har verkligen ALLT redan.....

Hur har ni gjort?

Tack för svar..

lillabruden

• Svar på tråden har en liten tanke jag vill ha åsikter om....
  • sofili

så ska vi också göra, just för att man ska få vara "anonym" om man vill, är ju alltid känsligt det där med hur mkt man ska ge osv...
    ingen har kritiserat vårt val med pengar istället för presenter.
    jag skrev ett litet rim med på inbjudan om att vi ville ha det istället och vi har bara fått positiva kommentarer.
    tråkigt att ni fått neg. kritik, det är väl bättre att man får nåt man behöver än nåt man redan har...tycker jag iallafall

• Brollop15juli

Det låter som en god idé i mina öron.
    Om någon vill vara anonym så varsegod.

• Aleta

Vi ska också göra precis sådär, ställa fram en stor sparbössa. Vi bygger nog något i papier maché så att det inte går att öppna den utan att slå sönder den.
    De som vill får lägga dit ett kort och de som inte vill lägga något behöver inte det. Vi behöver verkligen inte mer prylar, men många vill gärna ge något och då har vi sagt att vi önskar oss en härlig bröllopsfest. Det gör oss verkligen inget om ingen lägger något alls, det roliga är att de kommer och förgyller festen på så sätt.

Jag kan verkligen inte inse skillnaden på att önska sig en tallrik eller en slant som går till något speciellt. Varför ska folk bli sura föe det? De sparar ju en masssa tid på att springa i affärer!

• Zozo

Vi hade en slags brevlada som även fungerade för lyckönskningskort etc. Vissa lade ner checkar andra lösa pengar, eller pengar i kuvert med kort; Helt valfritt.
    ingen som alls protesterade eller tyckte det var konstigt. Nagon kom med andra presenter och de satte vi da pa samma bord.

• ollesmamma

låter som en bra ide... vi ska göra nåt liknade för de som kanske ger oss pengar el present kort....då slipper man ju oxå oron över att nåt kuvert eller kort ska komma på vift

• hungran79

jag förstår inte varför man tycker illa om att ge pengar.. det är ju inte så att man som brudpar kräver att få rena pengar utan det är ju ett önskemål lika mycket som att önska sig en dyr kristallvas eller en micro. Det är ju en ÖNSKELISTA men skriver... eller har fel?

• 20080301

Vi hade som en kista där folk la i sina kuvert. Vi öppnade och läste alla kort på bröllopet men visade ingen hur mycket det låg i varje kuvert, det var uppskattat.

• hondafreak

Vi kommer göra precis så, en "håll grytan kokande" banderoll och en koppargryta att lägga kuvert i, sen en lista jämte där folk som lagt i nåt får skriva namnet (inte bidraget). Glöm inte sätta en tejprulle jämte så man kan tejpa ihop kuvert och kort om man vill det........

• emeliek45

Vet att när min mamma gifte sig med pappa ställde dom hatten pappa hade på sig när dem gifte sig upp och ner, så la gästerna kuverten däri, men det är vanligare i frankrike att man får pengar och inte paket...

• sofili

förresten är det någon som har nåt tips på nån sida där man kan hitta typ en låda eller kista eller liknande?
    har googlat, sökt på tradera, blocket..osv men kan inte hitta nåt...

Svar på tråden har en liten tanke jag vill ha åsikter om....