Namnbyte
När skickar man in om namnbyte? Vi har redan fixat hindersprövningen, men skickar man in om namnbyte före elle refter vigseln?
När skickar man in om namnbyte? Vi har redan fixat hindersprövningen, men skickar man in om namnbyte före elle refter vigseln?
Vi skickade samtidigt med hindersprövningen. Namnbytet gäller efter prästen signerat och skickat in vigselbeviset.
Man kan ge det till prästen samtidigt som man gifter sig har jag läst så skickas det in när han registrerat vigseln...men jag ska skicka in vårat innan...
Som jag har förstått det:
Om man inte skickar in det tillsammans med ansökan om hindersprövningen, så att det sedan står på själva hinderprövningen att det är anmält om namnbyte, så tar man med den blanketten till vigselförättaren, som då skickar in den tillsammans med det intyg han skriver under och skickar till Skatteverket.
Vad snälla ni äe som svarar så snabbt! Då ska jag skicka in namnbytespappret så allt är klart till vigselsamtalet.
Vi gifter oss den 5 juli. När är då dags att skicka in hindersprövning? Hur länge gäller den? Jättetacksam för svar...
Den räcker i tre eller fyra månader, kommer inte ihåg riktigt.
bara jag skrev 2008-03-31 16:28:55 följande:
Ok tack för snabbt svar! Då får vi ju göra det snart..shit