• BMF

Köper man som kille båda ringarna?

Planerar att fråga den stora frågan till min kära sambo
    efter 3år tillsammans.
    Men hur gör man med ringarna? Köper man som kille ringen
    till både tjejen och sig själv eller köper man bara en
    ring till tjejen eller hur tusan gör man?
    Hur funkar detta med ringarna egentligen? Eller köper man
    bara en ring till tjejen och sedan en till när man väl
    gifter sig och då får man en ring från tjejen också eller
    vad?

Snälla, red ut detta för en stackars förvirrad kille.

• Svar på tråden Köper man som kille båda ringarna?
  • AnnaochHenrik

Svensk tradition: Båda får ring vid förlovning, ofta enkla släta ringar. Bara kvinnan får ring vid bröllopet.
    Vi var så oromantiska att vi delade på ringkostnaderna rakt av. Att han ställde frågan räckte gott för mig, ville inte att han skulle betala mer än mig.
    Du kanske kan fria nu, och så väljer ni ut ringar tillsammans?

• Helena Johansson

Va spännande! Min kille hade köpt släta silverringar som han hade till oss båda när han friade. Sedan gick vi tillsammans och hittade våra nuvarande. Tyckte att det var ett mycket bra upplägg eftersom jag gärna vill vara med och välja Lycka till!

• Helena Johansson

Tilläggas ska att det är bara jag som kommer att få en till ring när vi gifter oss. Vi kommer dock att gravera in ytterligare ett datum i hans förlovningsring...

• MissieA

Enligt tradition och mest romantiskt är ju att du köper båda ringarna och har med dem när du friar, men vet att en del tjejer vill själva välja ut sin ring. Men jag visste att min blivande skulle välja en sing som passar min smak.

Jag säger, köp båda ringarna.

• Embo81

Mitt tips är att du köper ringarna, men att du INTE graverar i dem. Så kan hon ju alltid byta om det är en ring hon inte känner är helt rätt. Det är ju jätteviktigt att hon trivs till 100% i son ring, för hon ska ju ha den hela livet.

• Loveyou

Man kan gå in på en guldbutik och få låna atrapper av förlovningsringarna (ser precis ut som riktiga ringar man kan inte se skillnaden). Då kan man fria med dessa och sedan gå tillsammans och välja ut ringar. Så gjorde min blivande och det va det absolut bästa han kunnat göra. Hur det en är så ska man ha de här ringarna hela livet för hoppningsvis och då vill man verkligen att de ska vara ens egna stil. Blev dessutom en supermysig dag när vi tillsammans gick runt i olika butiker och provade ringar tillsammans.

• MissieA

Glömde säga att dem i affären ibaldn brukar fästa ett "snöre" på ringen om man vill byta den. Kolla upp vad dem i butiken säger.

• Aleta

Jag betalar alla ringar eftersom jag har mer pengar än m2b
    Jag är lika glad för det, men så bryr jag mig inte så mycket om tradioner heller.

• Joji

Vi delade på kostnaden för förlovningsringarna... De var rätt dyra, så det kände självklart!

• jennysnartfru

Det finns inga regler för hur man ska göra. Min man betalade min och sin förlovningsring och mi vigselring. Vi pratade igenom det innan vi började titta på ringar. Inget konstigt med det.

Svar på tråden Köper man som kille båda ringarna?