Inlägg från: AnnaochHenrik |Visa alla inlägg
  • AnnaochHenrik

Hans efternamn = Mer diamanter till mig!

Tur att inte min karl tänkt på att han skulle kunna kräva nånting, nu byter han till mitt namn utan att få något för det

• AnnaochHenrik
    Skonie skrev 2008-04-02 07:40:22 följande:
    Alltså, för min del skulle det inte funka som "utpressning" oavsett vad det gäller. Vi har i stort sett delad ekonomi så det slår bara tillbaka på mig själv.
    Förvisso. Men man kan ju ha olika åsikter om hur den gemensamma ekonomin ska användas. Att köpa en platt-tv är ju ett bra exempel. Det är inte jag jätteintresserad av, medan karlsloken vill ha en. Så det hade kunnat funka som utpressning från honom, även om han får betala halva själv!
  • AnnaochHenrik
    Nienna skrev 2008-04-02 08:33:25 följande:
    Min karl tyckte att jag skulle bli skyldig honom sex när han ville i ungefär 8 år framöver om han skulle ta mitt efternamn. Nu räckte det med en omgång i sängen så skrev han på pappren, nu är de inskickade så han kan inte göra så mycket åt det och jag kan sexvägra om jag vill.
    Tack för dagens första gapskratt! Helt rätt!
  • AnnaochHenrik
    Humlan66 skrev 2008-04-02 10:44:41 följande:
    Vet du om man skulle kunna ta min pappas mammas flicknamn ?
    Du kan definitivt ta din farmors flicknamn, om det uppfyller vissa kriterier.
    Du måste för det första vara släkt med folk som hetat namnet i rakt nedstigande led (vilket du ju är). Sen: minst två generationer i rad måste ha hetat namnet de senaste hundra åren!
    Du ansöker om det via Pnat- och registreringsverket (kostar 1500 att ansöka och du måste kunna belägga att du faktiskt har rätt till namnet genom exempelvis utdrag ur kyrkoböcker eller persombevis.) För vår del föll det på kriteriet "de senaste 100 åren", det var ett par år för länge sen nån i min släkt hette det namn vi ville ha
  • AnnaochHenrik

Haha... Pant- och registreringsverket ska det ju vara www.prv.se är adressen dit, där kan du hitta en massa info.

Svar på tråden Hans efternamn = Mer diamanter till mig!