Hur välja efternamn..?
Är det någon skillnad på att ta mitt efternamn som mellannamn, eller att ta hans efternamn som mellannamn?
Detta under förutsättning att jag vill ha båda våra namn alltså
Är det någon skillnad på att ta mitt efternamn som mellannamn, eller att ta hans efternamn som mellannamn?
Detta under förutsättning att jag vill ha båda våra namn alltså
JA, det kommer att bli viss skillnad. Det namn du väljer som efternamn är det som kommer att kunna föras vidare till ev. barn tex.
Vilket namn kommer mannen att ta? Det påverkar ju också vilka valmöjligheter du har. Du kan ju tex inte ta hans efternamn som efternamn om han tar ditt namn som efternamn (ni kan ju liksom inte byta namn med varandra ;) )
nej precis. =)
han kommer att behålla sitt, jag funderar på att ta båda. ev. framtida barn skulle då ta hans namn.
så jag funderar bara för egen del...
förnamn, hans, mitt?
förnamn, mitt, hans?
Jag kan ju själv välja i vilken utsträckning jag använder båda sedan som jag har förstått det.
Jo, du behöver ju inte använda båda namnen då du svarar i telefon eller presenterar dig, men jag tror dock att du behöver skriva under med båda, eftersom båda kommer att stå med på din legitimation.
Å sen var det ju detta med ev. barn. Om du tar hans namn så att ni båda har samma efternamn är detta vad barnen kommer att heta. Har ni olika efternamn måste ni välja åt barnen vilket som skall vara deras efternamn.
aha! då är det bättre att ha mitt som mellannamn egentligen.
jag kan bli lite osäker också på om jag vill byta/lägga till, jag tycker inte att man ska byta till mannens namn av tradition, men samtidigt kan jag ju inte vägra BARA för att det är tradition =)
jag tror att jag vill ha hans... men att jag inte kan överge mitt eget...
Det vanligaste är att man behåller sitt flicknamn som mellannamn och tar hans efternamn, det är det mest klassiska liksom
Tja, om det är så att ni att barnen ska ha mannens efternamn. Ni får väl ta en diskussion om vilket namn ni vill att barnen ska ha. Sedan kan ni välja om det andra ska finnas kvar som mellannamn. Är det så att ni vill att barnen ska ha ditt efternamn så kan han fortfarande behålla sitt (ni får olika namn vilket kanske är lite tråkigt) alternativt ta ditt och ha sitt som mellannamn (han kan presentera sig med sitt melannamn om han vill).
Vi kommer att köra en variant där båda har samma mellannamn och efternamn. Det blir i praktiken ett dubbelnamn. Samma sak med barnen. Det enda är att mellannamnet inte kommer att kunna ärvas av våra barns ev. barn samt att skulle vi få fler barn efter giftemålet så blir det krångligt (ej omöjligt, men krångligt) att ge dem dubbelnamnet.
(Nu hittar jag ingen direktlänk till hur man kringgår de stela namnlagarna, men här är en tråd på ämnet: www.brollopstorget.se/Forum-1-76/m2795913.html)
Det är möjligt att det är det vanligaste, men jag tycker att det viktigaste är att man gör som man själv känner! När vi var små så var det vanligaste att pappan tog typ NOLL pappaledigt, när våra föräldrar var små så var det vanligaste att kvinnorna var hemmafruar och ekonomiskt helt beroende av männen. Tur att saker och ting ändras...!
Störiga Lisa skrev 2008-04-03 11:40:00 följande:
exakt, man vill ju inte basera sina beslut på tradition eller vad de flesta gör =)
samtidigt känns det fint att dela namn inom en familj.
...och här kommer en direktlänk till hur man kringgår namnlagarna:
brollopsplaner.blogspot.com/2007/05/namnbyte-jippi.html