• jennyfer

Pyssel inför bröllopet

Jag vill ha idéer på saker man kan göra till bröllopet som egna rispåsar, ljuslyktor av barnmatsburkar, fina placeringskort etc.

Alltså saker som man kan förbereda redan ett par månader innan bröllopet för att hålla fixarandan igång. Jag är ute efter handfasta beskrivningar och tips.

Det finns flera trådar där det förekommer tips men här kan vi samla dem på ett ställe.

• Svar på tråden Pyssel inför bröllopet
  • Piggelinlover
    Helena1978 skrev 2008-05-16 23:26:08 följande:
    Jag skulle vilja ha lite tips på bra och billiga bordsdekorationer.
    en snygg tapet som löpare mitt på bordet...
    runda speglar från ikea, med blockljus på....
    hitta billiga martiniglas, fyll med vatten och lägg i en blomma med kort skaft och några droppar karamellfärg(gärna i färgtemat som ni har i bröllopet, om det finns) ställa dessa glas på bordet...
  • Anettan73
    Kirsto skrev 2008-05-16 19:15:57 följande:
    Anettan 73: My oh my vilken söt näbbklänning!! Jag föll pladask! I festprogrammet hade vi meny, gästpresentation, några bilder (serier och fina snirklar), en ordlista i tre delar (jämtska, ångermanländska och stockholmsslang) och sånger.
    Tack!!!!

Tyvärr är den gigantisk. Ska kolla om jag kan får den uppsydd lite... Annars så får jag sälja den och köpa en ny
    Jag älskar den klänningen...
  • Kirsto

Anettan73: Å nej! Ni får göda er näbb och försöka sy in klänningen. Förstår att du älskar den - jag tror att det är den finaste jag har sett!

• påskharen

Jag vill ha mer pyssel!!! Nu är öletiketterna klara, festhäftet är klart så långt jag kan göra i dagens läge, har fixat rosetter runt bubblorna, rispåsarna står och väntar på att få bli öppnade, placeringskorten är fixade, vigselprogrammet uppstolpat och bara att ändra när vigseln är planerad tillsammans med prästen. Men vad ska jag pyssla med nu? Någon som vet? Hatar att sy så inget sådant pyssel tack. Ska läsa genom hela tråden o få ytterligare tips.

• Kirsto

Påskharen: Har ni gjort bordsplaceringen? Du skulle kunna greja med en fin bordplaceringsskylt.

• Marsaphir Marlean

Hur gör ni er bordsplacering? Och placeringskort/stenar/glas eller vad ni nu har för att visa bordsplaceringen?

• Kirsto

Marsaphir Marlean: Jag gjorde så att vi skrev ut en bordsplacering i färg (gjorde borden gröna för att få lite färggladare) på en A3, och satte den i en guldram med tillhörande passepartout. Lyckligtvis hade vi en passande ram på lager hemma, bara att byta ut själva tavlan. Sedan satte vi den på ett stativ (inköpt i något ögonblick av konstnärsdrömmar, i övrigt ganska oanvänt..) i festlokalen. Blev fint! Som bordsplacering gjorde jag servettringar som jag satte en bit kopparplåt på med gästernas namn präglat. Bild finns i galleriet!

• DanKat

Kirsto, hur gör man när man präglar bokstäver i plåt? Är det lätt/svårt? Såg att du hade köpt dom från Slöjddetaljer och jag kollade på deras hemsida, men det stod inte där hur man använder dom...

• Kirsto

DanKat: Det är lätt som rackarn om man inte är så noga med att det ska bli spikrakt! Du lägger plåten på ett oömt underlag (jag hade en skärbräda), placerar stansen ovanpå (med bokstaven på stansen mot dig så blir det rätt håll) och dunkar till med en hammare. Sen upprepar du bokstav för bokstav. Låter mycket men går ganska fort. Köpte både kopparfolie, stansar och guldsmedssax att klippa i plåten med från Slöjddetaljer.

• DanKat

Ah, tack ska du ha! Vet inte riktigt om jag kommer använda det till just bröllopet, men jag tycker det är jättekul att pyssla med lite av varje så jag lär mig gärna nya saker! Får ta och testa det där nån gång!

Svar på tråden Pyssel inför bröllopet