• jennyfer

Pyssel inför bröllopet

Jag vill ha idéer på saker man kan göra till bröllopet som egna rispåsar, ljuslyktor av barnmatsburkar, fina placeringskort etc.

Alltså saker som man kan förbereda redan ett par månader innan bröllopet för att hålla fixarandan igång. Jag är ute efter handfasta beskrivningar och tips.

Det finns flera trådar där det förekommer tips men här kan vi samla dem på ett ställe.

• Svar på tråden Pyssel inför bröllopet
  • Kirsto

DanKat: Bröllopet är ju en bra ursäkt att få köpa dyra pysselsaker, men det är sant att man kan kosta på sig roliga grejer andra gånger också!

• BlivandeFruJohansson

Ni som ska ha buffé, har ni gjort lappar vid varje "sak" och skrivit va de är och va de innehåller?

• hannapanna2008
    BlivandeFruJohansson skrev 2008-05-19 09:28:56 följande:
    Ni som ska ha buffé, har ni gjort lappar vid varje "sak" och skrivit va de är och va de innehåller?
    Jag funderar på att skriva söta lappar till varje rätt vid buffén som matchar färgtemat.
  • DanKat

Är det någon som vet var man kan köpa buntar med rotting på internet? (har hittat en leverantör som verkar sälja till blomsteraffärer, men jag vet inte om dom säljer även till privatpersoner, hittar inget om det...) Skulle nämligen vilja testa att fläta egna korgar, men till det behöver jag ju något att fläta med

• gustafmatilda
    BlivandeFruJohansson skrev 2008-05-19 09:28:56 följande:
    Jag håller på att skriva lappar till varje rätt, kanske två till varje, beroende på hur cateringfirman lägger upp maten. De kommer att gå i samma stil som placeringskorten som finns i mitt galleri.
  • 20080614

Jag har också precis gjort lappar till varje rätt på buffén. Vet att vi kommer ta från fyra håll, så det blev fyra uppsättningar. Största problemet nu är hur de ska stå uppe, tror det blir lite blandade lösningar, några får stå på bordet, några gör jag hållare till som får sitta i maten..

• gustafmatilda
    20080614 skrev 2008-05-19 15:48:25 följande:
    Jag har också precis gjort lappar till varje rätt på buffén. Vet att vi kommer ta från fyra håll, så det blev fyra uppsättningar. Största problemet nu är hur de ska stå uppe, tror det blir lite blandade lösningar, några får stå på bordet, några gör jag hållare till som får sitta i maten..
    Tandpetare kanske? Vill man att lapparna kommer upp en bit man kan sätta på engångsgrilspett i trä.

Vi kommer förmodligen att använda oss av kottar, även här.
  • Fröken Larsson
    gustafmatilda skrev 2008-05-19 16:00:07 följande:
    Tandpetare kanske? Vill man att lapparna kommer upp en bit man kan sätta på engångsgrilspett i trä. Vi kommer förmodligen att använda oss av kottar, även här.
    Jag har just gjort små hjärtan i trolldeg som jag har gjort ett snitt i, bränt i ugn, målat och lackat. Blir perfekta som korthållare! Superbilligt och ganska fint.
  • Äntligen är det min tur

Det funkar o ta ståltråd o göra som en snurra platt längst ner o sen en snurra upptill som man fäster pappret i.

Svårt att förklara. Men det är luffarslöjd!!

20080614 skrev 2008-05-19 15:48:25 följande:
  • gustafmatilda

Äntligen är det min tur skrev 2008-05-19 17:40:26 följande:

Det funkar o ta ståltråd o göra som en snurra platt längst ner o sen en snurra upptill som man fäster pappret i. Svårt att förklara. Men det är luffarslöjd!!
    Hehe jag tror jag är med på hur du menar! Ser ut som "kom-ihåg-hållare" typ? Alltså där man fäster lappar på saker som ej ska glömmas bort..?

Precis!!!
    Vi har haft sånna på massor av kalas. Dom kan man flytta runt o återanvända. Superbt!!

gustafmatilda skrev 2008-05-19 17:44:32 följande:
    Äntligen är det min tur skrev 2008-05-19 17:40:26 följande:
    Hehe jag tror jag är med på hur du menar! Ser ut som "kom-ihåg-hållare" typ? Alltså där man fäster lappar på saker som ej ska glömmas bort..?
  • 20080614

Äntligen.. : Ja! Sånna är ju jättefina, har precis börjat göra något liknande i ståltråd, fast jag har hittills bara gjort själva snurran som pappret ska sitta i. Enda problemet är det det känns som det tar en stund att göra varje och jag har nog inte riktigt den tiden kvar tror jag.

Men blompinnar och tandpetare kanske vore en bra lösning faktiskt. Inte lika snyggt, men väldigt mycket snabbare!

• gustafmatilda

20080614: Du skulle kanske kunna göra snurran för kortet i ståltråd och snurra fast den på en blompinne/tandpetare. Sen kan du sprayfärga allitihop i silver eller nån annan färg som passar temat..?
    Fast det kanske fortfarande är för tidskrävande iofs...

Vi gjorde våra helt i tjock ståltråd. I ett stycke bara. Då är det inget klippande o skarvande. Jättelätt!!

• Lina_K

Klippt 40 tyllrondeller, färgat in kanterna med grönt, fyllt med ris och knytit guldfärgat sidenband runt... häpp!

• Bluebride

kan du inte be din lokala blomsterhandel att ta hem det åt dig?

DanKat skrev 2008-05-19 13:53:12 följande:
    Är det någon som vet var man kan köpa buntar med rotting på internet? (har hittat en leverantör som verkar sälja till blomsteraffärer, men jag vet inte om dom säljer även till privatpersoner, hittar inget om det...) Skulle nämligen vilja testa att fläta egna korgar, men till det behöver jag ju något att fläta med
  • DanKat

Bluebride skrev 2008-05-21 18:17:40 följande:

kan du inte be din lokala blomsterhandel att ta hem det åt dig?
    Jo, jag får nog kolla om dom kan göra det. Tänkte om det kunde finnas på något annat ställe, men det verkar inte som att någon vet... Tack ska du ha iaf
  • Emmas syster

lappar/skyltar till maten är viktigt och är ett bra pyssel

de måste ha ganska tung fot så de inte åker runt och får gärna komma upp en bit så de syns

ha gärna med allergiinfo på
    tex

Innehåller:
    Nötter
    Laktos
    Gluten
    Vitlök
    (och om ni har några speciella allergier på middagen så tar ni sjävklart med de istället/oxå)

• AJFC

har precis gjort färdigt löparna till borden, blev jätte bra. nu ska jag göra färdigt bordsplacerings tavlan...

Svar på tråden Pyssel inför bröllopet