• Bröllopsdrömmaren

Gemensamt sparande - hur?

Vi kommer inte att ha gemensam ekonomi efter bröllopet - i alla fall inte till att börja med - men vi skulle gärna vilja börja med ett gemensamt sparande till framtida bilar, hus osv.

Hur gör man praktiskt? Går det att öppna ett konto som båda har tillgång till? Vi har olika banker, går det ändå att ordna?

Självklart kan vi båda överföra pengar varje månad till en av oss, men det skulle kännas bättre om vi båda kunde ha tillgång och insyn.

• Svar på tråden Gemensamt sparande - hur?
  • Kärlek ger näring åt själen

Hmm Det smartaste är att ni tillsammans går in på banken och säger som det är att ni vill öppna ett gemensamt sparkonto som ni båda har tillgång till .

vi kör ett sparkonto på hans konto. Detta för att jag har har två sparkonto och har redan svårt som det är att hålla reda på dem*Skrattar*

• Bröllopsdrömmaren

tror du att det funkar även om vi inte har samma bank?

• lycklig78
    Bröllopsdrömmaren skrev 2008-04-06 19:27:53 följande:
    tror du att det funkar även om vi inte har samma bank?
    varför skulle inte det funka? man har rätt att öppna konto i vilken bank man vill. Har du inte sett reklamen för att man inte kan va trogen sin bank hela livet ?

Har ni inte gemensamma lån?
  • Kärlek ger näring åt själen

Ja det är nog bara att ni väljer en bank. Menar du ska kunna komma åt det kontot ändå. om ni öppnar ett helt nytt

• anne på grönkulla

Om ni inte har samma bank och inte vill välja en av dem så är mitt tips att välja nån av internetbankernas konton. Vi har båda tillgång till varandras såna konton (ett som används för löpande hushållsutgifter, ett för sparande - i varsitt namn, men kanske går det också att dela). De ger hyfsade räntor också.

• Bröllopsdrömmaren

nope, vi har bara våra CSN-skulder

• Bröllopsdrömmaren

öppna konton är inga problem - det kan jag göra direkt i min internetbank... utan det är att båda ska ha tillgång till det som är grejen..

• anne på grönkulla

Jo, men både jag o min man har tillgång till varandras konton i internetbanken (skandia i vårt fall). Tror att det krävde att man anmälde det till banken, dock.

• Bröllopsdrömmaren

okej, men då har ni båda skandia, och när ni loggar in kan ni båda se gemensamma konton?

• anne på grönkulla

Ja, precis. Sen har vi båda andra konton i andra banker också - det var lite min poäng, att ni kan ju välja en bank som ingen av er har idag men som erbjuder just det ni vill ha i detta specifika fall. Så gjorde vi.

Svar på tråden Gemensamt sparande - hur?