• AnjeliQa

Jag vill...men allt är ju en ekonomisk fråga. =(

Jag vill gifta mig!
    Men hur ska vi ha råd...som det ser ut idag så är jag arbetslös men min sambo har fast jobb.
    Vi har ett barn under 1 år.
    Så det känns inte riktigt som vi har råd.
    Plus att ingen av oss kan ta ett lån då vi båda har bet.anmärkningar.

Jag har funderat på det och kommit fram till att det jag helst vill lägga mest pengar på är kläderna för oss + sonen så klart. (kanske även för våra tärnor och marskalkar?)
    Sen självklart ringen, tårtan och så brudbuketten.

Men resten.. Måste man ha så stor fest och bjuda på mat? Självklart vill jag slå på stort och ha lyxigt, fint och allt annat. Men egentligen så är ju inte det så viktigt.

Sen till den stora frågan...min sambo har ju faktiskt inte friat. =/
    Jag kom med förslaget om förlovning, vilket vi tillsammans sedan planerade.
    Ska jag fria?

Några förslag, funderingar, allmänna kommentarer?

• Svar på tråden Jag vill...men allt är ju en ekonomisk fråga. =(
  • Sommargrönt

Ett bröllop blir vad man gör det till. Det behöver inte vara särskilt dyrt. Festen och allt runtomkring är det som kostar. Och det finns många kreativa sätt att dra ned på de kostnaderna. Picknick i en park efteråt. Något sorts cocktailmingel efteråt. Eller att alla följer med på restaurang och betalar sin egen mat istället för bröllopspresent. Beroende på vad man känner för människor och vad släktingar kan så brukar det gå att få hjälp med både lokal, hår och smink, musik mm. Man måste absolut inte ha en massa pengar för att gifta sig. Frågan är vad man själv har för drömmar. Är det väldigt viktigt med pampig dyr fest, så kanske man ska vänta.

Det är nog bara du som kan veta om du ska fria. För oss var det sambon som ordnade förlovningen som en överraskning. Sedan beslutade vi om bröllopet tillsammans, men det var jag som tog upp det. Du kanske bara kan prata med honom?

• Hammerman

Jag tycker inte att man MÅSTE ha en stor fest för att kunna ha ett bröllop. Vigseln är väl precis lika giltig ändå?

Herregud, jag skulle LÄTT kunna gå på ett bröllop där festen bestod i att värdparet höll med ett avkapat oljefat som grill och gästerna fick ta med mat och annat själv. Sen kunde man ju spela brännboll om vädret tillät (fordrar kanske ombyte, men vad fan) och... ja, det kanske bara är jag som tycker så, men erkänn att det låter lite kul ändå!

Är det däremot ingen som har friat är det nog lite svårt att dra igång med planeringen däremot.

• järvedsullis

Vi satt lite i samma båt som ni. Vi löste det med att avtacka oss presenter och istället ha en kuvertavgift för maten.
    Det är klart att man verkligen vill bjuda på allt, men ibland får man hitta andra lösningar. Nu har vi väldigt mycket gäster, men man kan ju faktiskt bara ha de närmsta. Kom ihåg att ni får välja hur ni vill att era dag ska bli och bara ni.

Det är ju skottår i år, då kan ju faktiskt du fria till din blivande!

• FruRålin080808

Kan ni inte vänta tills läget är lite bättre ekonomiskt så att ni känner att ni inte behöver vrida och vända på varenda öre...I och för sig så har ingen av er friat och det tar ju ett tag att planera bröllopet.;) Annars kan ni planera efter de förutsättningar och de prioriteringar ni vill göra. Ett litet enkelt bröllop kan vara väldigt fint och romantiskt...Man behöver inte ha stor fin middag. Vi ska ha cocktailparty...
    Fundera på hur ni vill ha det och gör upp en budget...

• FruHögstadius

jag och min blivande har inte heller så mycket pengar.
    jag pluggar och får knappt ihop ´det med hyra men min gubbe har fast jobb men jobbar borta.

Vi planerar att gifta oss 2010, då har iallafall vi tid att planera och spara ihop de pengar som vi kommer att behöva till vårt bröllop.

vi kommer inte att ha något stort bröllop, vi vill mest att våran släkt och vänner ska kunna vara med på våran dag

• Aleta

Jag var inte själv med, men en av mina kompisar var på ett bröllop där de hade knytkalas. Enligt henne var det mycket lyckat, gästerna hade med sig mat istället för presenter.

• bollöga

Bara älskar att ni är flera som skriver om kuvertavgifter. Det verkar vara ett förslag som återkommer, oavsett reaktioner från omgivningen. skulle vara intressant att se vad experterna säger om detta!!!

Svar på tråden Jag vill...men allt är ju en ekonomisk fråga. =(