• AoM

Efter ett namnbyte

Jag sitter och funderar på hur lång tid man har på sig att byta ut körkort och allt sådant efter ett namnbyte? Måste man göra det DIREKT eller har man en viss tid på sig??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-09 19:28
    Grejen är den att jag ska lägga till ett förnamn och detta vill jag göra innan vigseln. Men ska jag alltså skicka en den blanketten först och sen tvingas byta körkort direkt för det och sedan om fyra månader byta körkort igen då jag tar min blivandes namn.

Förstår ni min fråga?

• Svar på tråden Efter ett namnbyte
  • AnnaochHenrik

Du får papper om körkortet hem automatiskt rätt snart efter att namnbytet gått igenom!
    Passet (och andra id-handlingar antar jag) är giltiga en viss tid efter namnbytet, tror det är ett halvår!
    När du bytt namn på id-handlingar måste du ju byta namn på bankkort och så hyfsat omgående, så det måste vara samma namn på VISA-kort och legitimation, om man ska vara petig...

• Vi2alltid

jag har hört nånting om att du har 6 månader på dej att ändra alla papper... men reser du på smekmånad gäller det att ni bokar biljetten i ditt gamla namn!

• Ester W

Jag gifte mig sommaren 07 och var lite sen med att ändra mitt körkort. Jag skickade in papperena för förnyat körkort för ca 2 månader sedan och det var inga problem även fast det stod mitt nya efternamn på VISA-kortet att använda den gamla legitimationen. Men nu är det skönt att det är samma namn på allt!

Svar på tråden Efter ett namnbyte