Det här med efternamn
Får man ta efternamn från en släkting, tex min mormors flicknamn, alltså både jag och min m2b?
Får man ta efternamn från en släkting, tex min mormors flicknamn, alltså både jag och min m2b?
Japp, du får då byta efternamn som han tar vid bröllopet. Namnet får inte vara äldre än 100 år o måste ha används i två generationer ( en inom de 100 åren) Blankett finns på www.prv.se antingen är det N1 eller N2, tipsar även att ringa dem då de säger vilka papper som ska skickas med, så att inget glöms
Tack så mycket! Det är så att jag inte trivs med att byta till hans efternamn så jag tänkte föreslå detta om det gick, och det gör det ju så nu är jag överlycklig!
Du behöver blankett N2, personbevis för dig själv och din mamma där föräldrarnas namn framgår. Alltså på ditt personbevis ska dina föräldrars namn stå med och din mammas föräldrar. Vidare behöver du en födelseattest på din mormor där det framgår föräldrar och att namnet finns i släkten. Jag fick kontakta Landsarkivet där min farmors attest fanns.
Enklast är om du byter innan bröllopet och sen gör ni en namnändring för din sambo i samband med bröllopet. Det går att göra en gemensam ändring på det nya efternamnet efter bröllopet, skillnaden är att byter ni gemensamt efter bröllop har din sambo "rätt" att föra namnet vidare vid ev skilsmässa. Byter du innan stannar namnet hos dig. Hoppas du förstår hur jag menar.
Ska även inofmera att om ni mot all förmodan skulle gå isär och den som bytte till det nya namnet (dvs inte den som sen tog det genom bröllopet). Om denne vill gå till baka till sitt ursprungs efternamn, så måste denne ansöka om det. Medans den andre bara kan byta till baka till Flick/pojknamnet