• ladyleee1980

vem ska sitta vid honnörsbordet???

hejhej!
    vi ska gifta oss i juli och har nu börjat fundera lite över placering inför middagen.. och kom då och tänka på en grej...
    min sambos mamma och pappa är skilda sen många år tillbaka, inga hard feelings där men dock skilda. båda är gifta på nytt. svärmor och henns nya gubbe sen 15 år tillbaka bor nära oss och vi har bra kontakt och det är han som barnen ser som sin farfar och vi tycker mycket om honom. Den "riktiga" svärfaren bor i spanien med sin nya fru ( och fru går absolut inte ihop med min sambo, mest en teaterföreställning för att hålla upp stämningen när man ses...) och vi ses som mest en gång om året...
    vem och vilka ska sitta med oss vid honnörsbordet????

tack på förhand!

• Svar på tråden vem ska sitta vid honnörsbordet???
  • anne på grönkulla

Dem man vill hedra med finast placering!

Föräldrars nya respektive kan inte förvänta sig plats på honnören. Vill ni ge det är det en stor komplimang, och är relationen uppenbart olik dem emellan (så att en är familj och en mer bekant t ex som du beskriver) så måste man helle rinte behandla dem precis lika.

• L 76

svårt att säga, ni får nog gå på magkänsla vad som känns bäst för er.
    Min m2b:s föräldrar är oxå skilda men tåler inte varandra

svärfar är omgift men vi har ingen bra kontakt med varandra ( varken med frun eller svärfar) sen min svärmor är nog den hemskaste mäniskan som finns ( hemskt att behöva säga det , men det är hon) hon kommer inte alls överrens med någon o defenetivt inte med min far som då igentligen skall sitta sidan om henne...

helst hade jag velat ha mina föräldra och tärna o bestman bara, men vi kommer nog att bita ihop o sen ha det tradtionellt
    jag vet inte iheller, det är jättesvårt.

jag vill aldrig stöta mig med någon men hur är det med er?
    hade ni kunnat sätta din svärmor med respektive och låtit svärfar sitt med de andra gästerna eller ni får oxå dåligt samvete då?

hopplös fråga faktiskt, hoppas det är nån annan som kan ge bättre råd än vad jag kan.

Lycka till!

• Kireina

Jag har jättesvårt för allt sånt här.
    Våra föräldrar är med skiljda, men de är fortfarande närmre oss än de nya respektivarna..

Men det är svårt, jag tror egentligen att ni ska gå på er egen känsla. Vad känns mest rätt för er. Och kanske framförallt vad känns mest rätt för din m2b? Det är ju trots allt hans pappa o så det handlar om.

Ska pappan med fru komma o så? Och tar pappan väldigt illa upp om han inte blir behandlad som den han är?? Med andra ord, kommer ni att förvärra situationen om han inte sitter där?

Hoppas ni finner en bra lösning! Bordsplacering är det hittils jobbigaste på planeringen tycker jag.

• Kanada Hjarta Sverige

mina foraldrar ar oxo skilda - vi valjer helt enkelt att placera vara tarnor och marskalkar med oss pa honorsbordet... enkelt och mycket trevligt!
    foraldrarna far sitta vid bordet narmst oss darefter (vi har runda bord utover honorsbordet)

• Juni2009

En fråga!
    MÅSTE man ha typ av honnörsbord?

Kan man inte skipper den "modell".
    Bara brudpar sitta tillsammans o föräldrar siotter tillsmmans med gäster?

• Kireina

Klart man kan!
    Man gör som man själv vill... finns varken rätt eller fel.

• MsSandra

Man brukar väl säga att brudens mamma och pappa sitter på sidan av brudparet.. och så grudgummens föräldrar efter dom.. så det blir "jämna par"..

Meeeeen.. jag tycker man ska placera folk som man vill.. vi kommer försöka få ett stort långbord.. då vi inte är så många.. (så alla kan prata med varandra)

MVH Sandra

Svar på tråden vem ska sitta vid honnörsbordet???