• junikul08

Mellannamn... igen

Jag ska ta m2b´s efternamn, och kanske behålla mitt eget som mellannamn. Så långt håller Skatteverket med. MEN när man läser deras regler verkar det som om m2b i så fall INTE också får ta mitt efternamn som mellannamn.
    Men jag har läst i någon tråd att något par lyckades få igenom det men det var lite knepigare. HUR gick ni till väga i så fall?

• Svar på tråden Mellannamn... igen
  • Mrs G to be

Du kommer säkert att få mer utförliga svar på detta, men det jag vet är i alla fall att det stämmer att båda inte kan ha ett dubbelnamn om man byter på det "vanliga" sättet (genom att fylla i "Anmälan om namn i samband med vigsel" eller vad den heter).

Det enda jag kan påminna mig att jag har läst att man kan göra om man vill ha igenom någon "specialvariant" är att den ena personen byter innan vigseln. Sedan kan den andra ta det i samband med vigseln. Vet dock inte om det fungerar med dubbelnamn.

• anne på grönkulla

Nej, din man kan inte ta ditt namn som mellannamn om du tagit hans.

det finns exempel på folk som lyckats ta samma kombination av mellan- + efternamn dock. Men då kan man bara ge efternamnet vidare till sina framtida barn.

Svar på tråden Mellannamn... igen