• Tutik och Prasart

Någon som läser på universitet ?

Jag har inte en aning om under vilket ämne detta ska ligga på eller om man äns ska ta upp deta.
    Men jag vet att man får snabba svar och att alla är hjälpa samma så jag lägger in mitt inlägg och ser om jag kan få lite hjälp.

Som vanligt är jag sen att bestäma mig vad jag vill göra.
    Bestämde mig nu att jag skulle börja plugga. Men på distans för att jag inte kan flytta ner för jag har ett jobb som jag gjärna vill ha kvar.
    Att läsa på distans över nättet tycker jag värkar roligt och spännande.
    Nu är det så att jag ska göra ett eget program och välja egna kurser, men jag vet inte rikgit hur jag ska gå till väga.
    För de har ju ändrat alla poäng och hur det nu är.
    Det jag har kommit fram till är att jag ska ha ett huvudämne.
    Vilket jag hade tänkt skulle vara sociologi och psykologi.
    Men hur gör man sen med alla andra kurser.
    För jag vill kunna ta en filosofi examen när jag är klar.
    Är det någon som skulle vilja hjälpa mig och kanske diskutera hur man ska göra.
    Jag vet att jag har till på tisdag den 15april kl 24:00 att sända in allt jag vill plugga.

• Svar på tråden Någon som läser på universitet ?
  • Hammerman

Poängen är förändrade så att allting ger 1,5 ggr mer poäng. En termin heltidsstudier är alltså 30 poäng nu, istället för 20 som det var innan.

Ansöker gör du på www.studera.nu

Det borde finnas kursbeskrivningar och liknande på det universitet du tänkt läsa för där det står vad som behövs för respektive examina.

• Tutik och Prasart

tack för ditt snabba svar.
    måste bara fråga en sak till.
    Vet du om det är okej att läsa några kurser först i lund och sen i stockholm och lägga ihop detta går det?
    jag hittar inget om det någon stans. Det står så dåligt om det.
    och sen är det lite luddigt.
    för jag tänkte lund har 30hp och sen kanske en annan kurs har 7,5.
    vet du hur det är?

Hammerman1 skrev 2008-04-12 13:26:15 följande:
    Poängen är förändrade så att allting ger 1,5 ggr mer poäng. En termin heltidsstudier är alltså 30 poäng nu, istället för 20 som det var innan.Ansöker gör du på www.studera.nuDet borde finnas kursbeskrivningar och liknande på det universitet du tänkt för där det står vad som behövs för respektive examina.
  • viktualia

Man kan ta ut examen grundat på poäng tagna på flera olika högskolor. Själv tog jag ut min examen i Sthlm med hjälp av poäng lästa där (det mesta) plus lite från Luleå, Lund och Göteborg.

Mitt tips är dock att du kontaktar studievägledningen på www.netuniversity.se/page/5554/ så får du konkreta tips och råd!

Lycka till!

• Tutik och Prasart

tack så jätte mycket för ditt svar.
    Den sidan ska jag titta igenom och se vad det står.

viktualia skrev 2008-04-12 13:58:22 följande:
    Man kan ta ut examen grundat på poäng tagna på flera olika högskolor. Själv tog jag ut min examen i Sthlm med hjälp av poäng lästa där (det mesta) plus lite från Luleå, Lund och Göteborg. Mitt tips är dock att du kontaktar studievägledningen på www.netuniversity.se/page/5554/ så får du konkreta tips och råd!Lycka till!
  • Stimpen

Det bästa som jag gjorde, har också satt ihop ett eget program, är att prata förs med studievägledaren men även med examinatorerna. Det är de som bestämmer om du kan få en fil.kand.examen med de kurser du vill läsa, och kan också hjälpa dig med vilka kurser som krävs!!

• Bröllopsdrömmaren

du kan alltid börja med en fristående kurs i exempelvis psykologi, du söker ändå bara en termin i taget! i höst är det dags att söka för kommande termin och då har du hunnit testa på pluggandet och ämnet.

• äckling

Tycker bröllopsdrömmarens råd är klokt. Börja med en A-kurs på heltid, dvs 30 poäng, i psykologi eller sociologi, som du vet att du vill läsa. Ta sen en termin i taget när du känner vad du vill. Jag läste socialpsykologi som A-kurs och fortsatte sen med B-kursen i sociologi. Tänkte nu flera år senare läsa C-kursen på distans. Man måste ha 3 terminer på heltid i ett ämne som grund i en fil kand (om jag inte är fel ute).

• Ms Tiffany

Jag håller med Bröllopsdrömaren och äcklig, ta en termin i sänder och känn efter vad du vill läsa. Jag läser visserligen ett naturvetenskapligt program men var helt säker på att läsa nationalekonomi som "specialitet" men har under resans gång ändrat mig flera gånger och ska nu jag läsa klimatologi...

Ialla fall får jag gratulera till dina studier!! De é ju SÅ himla roligt att läsa-tycker jag

• Tutik och Prasart

tack alla för alla svaren.
    jag trodde ett tag att jag skulle välja till alla terminer och då kan det vara lite svårt att veta vad man vill läsa.
    Jag tänkte att jag skulle ringa till Lund och prata lite med dom med och se vad de säger om de ämnen som jag hade tänkt att läsa.

Äckling hur var det att läsa socialpsykologi?
    var det svårt eller roligt? eller både och?
    Vilket unerversitet är det du läser för?
    Oj vad frågor det blev .... hih

äckling skrev 2008-04-12 15:03:35 följande:
    Tycker bröllopsdrömmarens råd är klokt. Börja med en A-kurs på heltid, dvs 30 poäng, i psykologi eller sociologi, som du vet att du vill läsa. Ta sen en termin i taget när du känner vad du vill. Jag läste socialpsykologi som A-kurs och fortsatte sen med B-kursen i sociologi. Tänkte nu flera år senare läsa C-kursen på distans. Man måste ha 3 terminer på heltid i ett ämne som grund i en fil kand (om jag inte är fel ute).
  • selw

Jag läser till en fil kand i psykologi med pedagogik som andraämne. tycker att det är oerhört roligt och intressant. Du behöver upp till c-nivå i ett ämne för att få kandidaten, det är i det ämnet du sedan får examen. Sedan behöver du minst ett ämne bredvid huvudämnet. Jag har fått rådet att hålla mig ganska strikt till relaterade ämnen, tex psykologi, pedagogik och sociologi för att få en djupare kunskap så att examen inte blir så "hattig". Hoppas att det går bra! Det finns oerhört mycket på på distans! Lycka till!

• Bröllopsdrömmaren

socialpsykologi är superroligt - man får så många tankeställare om sig själv och sin omgivning! inte svårt på det sättet som matte eller statistik kan anses vara (dvs kräver mkt hårt plugg) utan mer ett ämne som kräver förståelse och reflektioner.

• äckling

Skrev ett långt svar nyss, men var det tog vägen vet jag inte. Grrr

Nytt försök.

Pluggar inte just nu. Eller snarare; läser enbart på kvartsfart upptill. Måste ju försörja mig . Mina terminer med studiemedel tog slut för lääänge sedan. Har läst både vid Lunds och Gbg universitet och på distans för andra högskolor.

Jag tycker att det nästan enbart är roligt att plugga. Särskilt om man gör det på heltid och inte jobbar så mycket upptill. Då hinner man lugnt med. Att jobba mycket kan ockå gå, men kräver mer diciplin och blir såklart tufft.

Jag rekommenderar verkligen socialpsykologi. För mig motsvarar socialpsykologi ungefär människan i samspel med andra och med samhället istället för att enbart se på människans inre (psykologi) eller på samhället (sociologi). Vet att jag hårdrar nu, men åt det hållet är det, enligt mig.

Lycka till med ditt var och fråga på om vi kan vara till hjälp. Du har mycket roligt framför dig!

• Tutik och Prasart

vad roligt att det är så många som svarar och dess utom att det är många som läser sociologi.
    Min tanke är väll att jag ska läsa sociologi kriminologi. och sen kombinera det med andra sociologi ämnen.
    dess utom tänkte jag väll mig att lägga till lite psykologi oxå men jag har inte bestämt mig för vad.
    Jag har för ett tag sen läst en ky utbildning på 2 år till skötare. Det kommer väll bli att jag ska försöka på det spåret som jag hade tänkt mig när det gäller psykologi, sociologi och sen psykiatri.
    Men det finns ju så mycket rolgit har jag sätt i Lunds katalog så jag vet inte vad jag ska ha mer.
    Hade väll tänkt att huvudämnet skulle vara sociologi, psykologi i alla fal. sen får man väll se hur det faller.

selw hur tycker du att det är att läsa då?
    Har du då kombinerat ihop det här själv, ämnena som du ska läsa?
    vad hade du tänkt dig att du skulle jobba med sen?

Bröllopsdrömmaren är sociologi ditt huvud ämne eller är det fler ämnen som du ska läsa till sen?
    Jag kan tänka mig att det är roligt att läsa.

• Bröllopsdrömmaren

jag har läst socialpsykologi (1 termin), sociologi (1 termin) och psykologi (2 terminer) som fristående kurser.

sen har jag läst en samhällsvetenskaplig utbildning där mitt huvudämne är pedagogik för arbetslivet (skriver magisteruppsats nu)!

plus lite andra småkurser, det är gött att plugga

• selw

Jag tycker det är roligt att läsa. Distans passar mig perfekt. Då kan jag jobba vid sidan om och dessutom resa med min sambo när han måste iväg och jobba längre perioder.
    Jag har kombinerat ihop själv men tar hjälp av en syo så det ska bli bra.
    Jag skulle kunna tänka mig att jobba med mycket tex personalfrågor, barn med svårigheter osv men min dröm är att starta eget och arbeta med mental utveckling och coaching.

Svar på tråden Någon som läser på universitet ?