Skulder?
Hur går detta ihop:
1)var och en av makarna ansvarar för sina skulder.
2)Men vid skilsmässa när allt ska delas ska först bådas skulder dras av.
Ska fråga en jurist såklart, men någon som vet?
Hur går detta ihop:
1)var och en av makarna ansvarar för sina skulder.
2)Men vid skilsmässa när allt ska delas ska först bådas skulder dras av.
Ska fråga en jurist såklart, men någon som vet?
Man delar inte tillgångarna som sådana vid en bodelning, man delar värdet av dem, minus skulderna. Hälften av det som återstår delar man på (om man inte skrivit förord på nåt annat).
Så du är fortfarande betalningsansvarig för dina csn-lån t ex när du gifter dig, men värdet på dem dras av mot värdet på era gemensamma tillgångar om man ska bodela.
Kan man skriva förord på att den enes skulder inte ska dras av det totala värdet?
Junikul08 - japp! Och det gjorde min make och jag... bland annat pga mina CSN-lån som han ska slippa betala.
Vi gick till privatjuristen på min bank, som fixade alltihop sen!
Fråga en jurist. Jag skulle personligen fråga mig varför inte den personens tillgångar då också skulle undantas, dvs göras enskilda (och då bör man göra bådas tillgångar enskilda). Men det kan ju finnas goda skäl och bäst är om man pratar igenom sin specifika situation med en van jurist så man faktiskt reglerar det man tänkt sig och det blir rättvist/lika för båda.
Banken brukar kunna hjälpa till med relevant juristhjälp.
Ja, jag menade att bådas blir enskilda. Ska prata med banken.. blev lite nervös. M2b har massa lån efter amerikansk utbildning........