• Mannen i mitt liv

När får jag mitt nya efternamn i samband med vigseln?

Jag ska gifta mig i Maj och ska ta min killes efternamn i samband med det. Får jag hans namn direkt efter vigseln i kyrkan (samma dag) eller hur går det till? Får jag hem någon bekräftelse från skattemyndigheten på mitt namnbyte?
    När ska jag börja presentera mig med mitt nya efternamn och skriva mitt nya namn då jag skriver under dokument o.s.v?

Är det något annat man bör tänka på i samband med namnbytet?
    Tack på förhand för hjälpen!

• Svar på tråden När får jag mitt nya efternamn i samband med vigseln?
  • Nessan

Om ni anmäler i förväg (vanligen skickar man in namnändringsanmälan samtidigt som hindersprövningen) så kommer Skatteverkets namnhandläggare ta tag i ert namnärende så fort vigselbeviset från er VF är inskickat. Sedan får ni hem en bekräftelse på namnändringen från Skatteverket.
    Det nya namnet heter du från det att VF sagt att ni är man och hustru! Detta datum är också det som kommer stå som ändringsdatum i alla register, men det tar ju några dagar att göra ändringen (handlägga ärendet) så bekräftelsen kommer som sagt kanske 1-2 veckor efter vigseln. Du kan dock redan på bröllopsfesten presentera dig som Fru Xxx.
    Tills du har förnyat dina id-handlingar så det nya namnet står med bör du kanske skriva under med det namn som faktiskt står på den id-handling du har!

• GME76   080802

Namnändringsblanketten hittar du på skv.se

Tack för övriga svar Nessan, har funderat själv på hur det går till (har dock skickat in namnblanketten).

• Skottdagen2008

Jag skrev med mitt nya namn direkt efter vigseln oavsett vad som stod på körkortet.

Svar på tråden När får jag mitt nya efternamn i samband med vigseln?